Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων και οι υπεύθυνοι του Βλαχογιάννειου Μουσείου Βέροιας κάλεσαν σήμερα τα τοπικά ΜΜΕ στο Μουσείο.
Σκοπός της πρόσκλησης η ενημέρωση των Μέσων πως το Μουσείο είναι και πάλι έτοιμο να υποδεχτεί τους επισκέπτες του, μικρούς και μεγάλους, χωρίς να υπάρχει τίποτα επιλήψιμο που να δημιουργεί ιδεολογικούς διχασμούς. Η επισήμανση της σπουδαιότητας ενός τέτοιου μουσείου επισφραγίστηκε από μία ξενάγηση.
Το Μουσείο έκλεισε μετά από καταγγελίες του Συνδέσμου Φυλακισθέντων Εξορισθέντων Αντιστασιακών αλλά και τοπικών φορέων για εκθέματα και φράσεις του κ. Κανέλου Ντόντου – που έστησε τον 2ο όροφο του Μουσείου και ανέλαβε την ξενάγηση – καθώς θεωρήθηκαν διχαστικού περιεχομένου, αλλά και μετά από υπεράσπισή του στον ηλεκτρονικό τύπο από στοιχεία που πρόσκεινται στη Χρυσή Αυγή.
Ο Μητροπολίτης μίλησε για την ιστορία του Μουσείου, από τη στιγμή που η οικογένεια Βλαχογιάννη πρόσφερε το αρχοντικό της με ενθουσιασμό και όραμα στην Εκκλησία, για να γίνει Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.
Κατατέθηκαν από τον Μητροπολίτη οι δυσκολίες της δημιουργίας ενός τέτοιου μουσείου και η επίπονη προσπάθεια που καταβλήθηκε απ’ όλους, ώστε να πάρει τη μορφή που έχει σήμερα.
Το μήνυμα του Μητροπολίτη ήταν πως το Μουσείο σήμερα ξανανοίγει τις πύλες του στο κοινό, υπηρετώντας τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε, που είναι η επικοινωνία του κοινού με την Ιστορία, μακριά από κάθε είδους σκοπιμότητες.
Ο απόγονος της οικογένειας Βλαχογιάννη, του οποίου ο πατέρας χάρισε το χώρο του Μουσείου στην Εκκλησία είπε: «Η τιμή της δωρεάς του Μουσείου ανήκει στον πατέρα μου. Το στήσιμο όμως του Μουσείου οφείλεται στον κ. Ντόντο, ο οποίος αγαπά αυτό που κάνει.»
Ο κ. Νικόλτσος, απόστρατος αξιωματικός και συλλέκτης κατέθεσε τη δική του άποψη λέγοντας:
«Έχω πείρα στην οργάνωση μουσείων. Για να γίνει το Μουσείο χρειαζόταν το κέλυφος, κι αυτό το οφείλουμε στην οικογένεια Βλαχογιάννη. Τον στόχο του Μουσείου ανέλαβε η Μητρόπολη.
Η συμπλήρωση των κειμηλίων, αφού οι εικόνες του 2ου ορόφου μεταφέρθηκαν στη Δοβρά, βασίστηκε στην ιδιωτική συλλογή του κ. Ντόντου που προστέθηκε. Μ’ αυτήν επεκτάθηκε η περίοδος της Ελληνικής Ιστορίας. Ο συλλέκτης έχει ασίγαστο πάθος για τη συλλογή κειμηλίων κι αυτό αποδεικνύεται από το ότι στις αποθήκες μας έχουμε δεκαπλάσια αντικείμενα από τα εκτιθέμενα στις προθήκες μας.»
Ο Κανέλος Ντόντος μίλησε για το εύρος των εκθεμάτων που ξεκινούν από τον Μακεδονικό Αγώνα και φτάνουν μέχρι τη Μεταπολίτευση.
«Σας καλέσαμε εδώ, για να επιβεβαιώσουμε ότι φυλάμε Θερμοπύλες. Φυλάμε την Ιστορία, για να την μεταλαμπαδεύσουμε στις επόμενες γενιές» είπε.
Μέσα από ερωτήσεις που τέθηκαν από δημοσιογράφους για τα παλαιότερα επίμαχα εκθέματα του Μουσείου, που έγιναν αντικείμενο έντονης διαμαρτυρίας, προκαλώντας θόρυβο γύρω από το Μουσείο, ο κ. Ντόντος ισχυρίστηκε πως επρόκειτο για παρεξήγηση, που οφειλόταν κυρίως σε δημοσιεύματά του στο προσωπικό του fb.
«Προσπαθούμε να παρουσιάσουμε την Ιστορία χωρίς πάθος» πρόσθεσε ο Μητροπολίτης, πριν από την ξενάγηση που ανέλαβε να κάνει ο κ. Ντόντος στον 1ο όροφο, αφιερωμένο στον Μακεδονικό Αγώνα και στον 2ο, αφιερωμένο στη Νεότερη ιστορία.
Η ξενάγηση ξεκίνησε από τα εκθέματα του Μακεδονικού Αγώνα με πίνακες, που υποδέχονται τον επισκέπτη μπαίνοντας, του Παύλου Μελά και του Γερμανού Καραβαγγέλη. Παράλληλα φωτογραφία παλιά της πατριαρχικής οικογένειας Βλαχογιάννη υπενθυμίζει την πολύτιμη δωρεά του αρχοντικού.
Όπλα του Αγώνα και τεράστια φωτογραφία αγωνιστών του, όπου φαίνεται η συμμετοχή όλων των ηλικιών και των κοινωνικών τάξεων, συνυπάρχουν αρμονικά με φωτογραφίες της παλιάς Βέροιας, πραγματικά εντυπωσιακές. Σε άλλη αίθουσα μικρός βωμός με αναμμένη διαρκή φλόγα φωτίζει τα ονόματα των επίσημα καταγεγραμμένων αγωνιστών.
Στον επάνω όροφο, όπου εκτίθεται η ιδιωτική συλλογή του κ. Ντόντου, η Ιστορία καταγράφεται μέσα από εφημερίδες της εποχής, όπλα και στολές στρατού, ξηράς, θαλάσσης και αέρος, με αναφορά και στα σώματα Ασφαλείας. Χαρακτηριστική η προθήκη με τα κάθε είδους πηλήκια που αναφέρονται και σε άλλους στρατούς εκτός από τον Ελληνικό.
Στην ξενάγησή του ο κ. Ντόντος δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι στην έκθεση κειμηλίων υπάρχει πολυφωνία, αφού περιλαμβάνει και παράσημα ελασίτη αγωνιστή, που τα παραχώρησε η οικογένειά του μαζί με τη φωτογραφία του, στην οποία σταμάτησε, για να τη δείξει στους δημοσιογράφους, καθώς και ναζιστικά σήματα γερμανικών στολών δίπλα σε σήματα στολών του Κόκκινου Στρατού, καταγράφοντας έτσι, όπως είπε, την Ιστορία.
Η ξενάγηση αλλά και η φωτογράφιση των παρόντων εκθεμάτων δεν αφήνει, τουλάχιστον σήμερα, περιθώριο για αμφισβήτηση των λεγομένων από τους οικοδεσπότες του Μουσείου.
Αξιοσημείωτη είναι και η έκδοση προσεγμένου φωτογραφικού άλμπουμ που συνοδεύει τη λειτουργία του Μουσείου.
Κλείνοντας, ο κ. Νικόλτσος επεσήμανε πως στρατιωτικά μουσεία σαν το Βλαχογιάννειο είναι ελάχιστα στην Ελλάδα, με τόσο μεγάλη παιδευτική σημασία, ιδιαίτερα για τα παιδιά, και φυσικά, κι όταν ακόμη γίνονται κάποια λάθη, μπορούν να διορθωθούν. Ανθρώπινο είναι να συμβεί κάτι τέτοιο, όταν οι άνθρωποι δουλεύουν τόσο πολύ και προσφέρουν τόσα πολλά όπως ο κ. Ντόντος, που κάθε τόσο ανανεώνει την ιδιωτική του συλλογή αλλά και είναι πάντοτε στη διάθεση των επισκεπτών, για να τους ξεναγήσει.
Φωτογραφίες: faretra.info