Τέχνη και Φιλελληνισμός στο πλευρό της Ελληνικής Επανάστασης – Μια εκδήλωση και μια έκθεση αφιέρωμα στην Εθνική Επέτειο
Δήμητρα Σμυρνή
Οι «Βραδιές Ιστορίας», που οργανώνονται από το Κέντρο Τοπικής Ιστορίας της ΚΕΠΑ Δ. Βέροιας, με στόχο την πληροφόρηση και σταθερό χαρακτηριστικό την επιστημονική θεώρηση του εκάστοτε θέματος, αυτήν τη φορά επικεντρώθηκαν στην απεικόνιση των πρωταγωνιστών της Ελληνικής Επανάστασης μέσα από πορτρέτα Ευρωπαίων Φιλελλήνων Καλλιτεχνων.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε χθες, 22/3/’16, στο φουαγιέ της Αντωνιάδειας Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, σε συνεργασία με το Κέντρο Ιστορίας του Δ. Θεσ/νίκης και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, με αφορμή την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου.
Η εκδήλωση πήρε άλλη διάσταση με την παράλληλη έκθεση που λειτουργεί στον ίδιο χώρο πορτρέτων Αγωνιστών αλλά και όπλων της εποχής. Ομιλήτρια η Ιστορικός του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, κ. Δήμητρα Κουκίου.
Μετά από χαιρετισμό του Δημάρχου Βέροιας Κώστα Βοργιαζίδη, ο οποίος ήταν παρών με τον Αντιδήμαρχο Παιδείας και Πολιτισμού και Πρόεδρο της ΚΕΠΑ, Γιώργο Σοφιανίδη, ο Δρ. Ιστορίας, Μανώλης Ξυνάδας, εκπροσωπώντας το Κέντρο Τοπικής Ιστορίας, αναφέρθηκε προλογίζοντας αρχικά στις γενεσιουργές αιτίες του Φιλελληνισμού, με κυρίαρχες τις ιδέες του Διαφωτισμού, το ομόθρησκον με τους αγωνιστές και το θαυμασμό της Ευρώπης για την Αρχαία Ελλάδα, για να επισημάνει πως δυστυχώς, αφού ο Αγώνας μεταφέρθηκε γρήγορα στη Νότια Ελλάδα, δεν υπάρχουν ανάλογες απεικονίσεις για τη Μακεδονία, εκτός από μία που αναφέρεται στη θυσία των γυναικών της Νάουσας στην Αράπιτσα.
Και κατέληξε με το ελπιδοφόρο ο Μανώλης Ξυνάδας: «Το παράδειγμα των Φιλελλήνων διδάσκει. Έγινε τότε, μπορεί να γίνει και τώρα. Φίλιες δυνάμεις υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν.»
Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στην κ. Κουκίου η οποία ξεκίνησε από το πώς το συναίσθημα γίνεται πράξη, αφού ο Φιλελληνισμός από θαυμασμός κατέληξε σε έμπρακτη συμπαράσταση.
Στη ζωγραφική η απεικόνιση γεγονότων και προσωπικοτήτων γίνεται όπλο στα χέρια των χριστιανών αγωνιστών κατά της βαρβαρότητας. Η χαρακτική που ακολουθεί, επειδή έχει τη δυνατότητα της εύκολης διακίνησης, αναπαραγωγής σε πολλαπλά αντίτυπα και της περισσότερο προσιτής τιμής, επιδρά εντονότερα στην Εικονογραφία του Αγώνα.
Η Εικονογραφία συνίσταται σε απόδοση σημαντικών γεγονότων του Αγώνα και προσωπογραφίες αγωνιστών αλλά και εξεχόντων αντιπάλων.
Αναφερόμενη διεξοδικά στους τρεις σπουδαιότερους φιλέλληνες καλλιτέχνες, τους Adam Friedel, Giovanni Boggi καιKarl Krazeisen, με ταυτόχρονη προβολή διαφανειών, που βοηθούσε το ακροατήριο να κατανοήσει καλύτερα το θέμα, η κ. Κουκίου κατέληξε στο ότι και οι τρεις, πέρα από τις διαφορές τους, επιχειρούν να αποδώσουν στα έργα τους τα ακριβή φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά και την ψυχοσύνθεση των προσώπων που σχεδιάζουν.
«Είναι αξιομνημόνευτο ότι οι Ευρωπαίοι καλλιτέχνες εξιδανικεύουν τα άτομα και τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά, για να πάρουν με το μέρος τους στην υπόθεση του Ελληνικού Ζητήματος όσους περισσότερους Ευρωπαίους μπορούν και ιδιαίτερα εκείνους που έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν οικονομικά στον Αγώνα, τα μεγαλοαστικά στρώματα » επισήμανε η ομιλήτρια, ολοκληρώνοντας.
Μετά τη συζήτηση που ακολούθησε, η έκθεση με τις προσωπογραφίες των Αγωνιστών, που θα είναι ανοιχτή μέχρι και τις 15 Απριλίου, αποτέλεσε έναν ενδιαφέροντα πόλο έλξης.