Η Ρώσικη Χορωδία του Κόκκινου Στρατού τραγουδά για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821
Η Χορωδία του Κόκκινου Στρατού σε συνεργασία με το μη κερδοσκοπικό Ίδρυμα ΑMFIONIA – ATHENS SYMPHONIC & JAZZ BANDS FESTIVAL, απευθύνει για μία ακόμη φορά μια χειρονομία ελπίδας και περηφάνιας στην Ελλάδα και τον ελληνικό λαό που φέτος γιορτάζει την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Οι ερμηνευτές της τραγουδούν στα ελληνικά το εμβληματικό «Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ», των Μίκη Θεοδωράκη – Οδυσσέα Ελύτη.
Η Ελλάδα και ο απανταχού Ελληνισμός γιορτάζει την 25η Μαρτίου, τη μεγαλύτερη επέτειο στην εθνική του ιστορία και ένα από τα κορυφαία διεθνή και επαναστατικά γεγονότα, τον Αγώνα για Ανεξαρτησία που ξεκίνησε το 1821. Η συνακόλουθη ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους υπήρξε γεγονός μεγάλης σημασίας όχι μόνο για τους Έλληνες αλλά για όλα τα ευρωπαϊκά έθνη, αφού οι Έλληνες ήταν το πρώτο έθνος που πολέμησε και πέτυχε την ανεξαρτησία του στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Ο αγώνας του 1821 ήταν αγώνας για την Ελευθερία, αγώνας για την εξασφάλιση των πολύτιμων ανθρώπινων δικαιωμάτων της ανεξαρτησίας και της αξιοπρέπειας, αγώνας που εξέφραζε την καθολική πίστη του ελληνικού λαού σε οικουμενικά ιδανικά. Ο Έλληνας ποτέ δεν παραδέχθηκε τον αφανισμό της χώρας του, δεν λησμόνησε το παρελθόν της φυλής του η οποία έφερε στο προσκήνιο της ιστορίας τις αξίες της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της Δικαιοσύνης.
Η Χορωδία του Κόκκινου Στρατού ερμηνεύει αυτό το συγκλονιστικό ποιητικό άσμα, απόσπασμα του «Τρίτου Αναγνώσματος» της ποιητικής σύνθεσης του Οδυσσέα Ελύτη, «Άξιον Εστί» που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και πρωτοτραγούδησε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης.
Έρχονται σήμερα να τραγουδήσουν τιμώντας τον ελληνικό λαό που επαναστάτησε και διεκδίκησε την ελευθερία από μια τυραννική εξουσία και αγωνίστηκε για την ανεξαρτησία του με θάρρος, πείσμα και αυτοθυσία.
Μένοντας πιστή στη μεγαλειώδη πορεία της, η ρωσική στρατιωτική μπάντα εξακολουθεί να είναι παρούσα και να γράφει ιστορία υπηρετώντας τις αξίες της ειρήνης, της ελευθερίας, της ισότητας και του ανθρωπισμού. Ερμηνεύει ένα ιστορικό τραγούδι της παγκόσμιας μουσικής που έχει συνδεθεί με τις οικουμενικές αξίες της ελευθερίας, της φιλίας και της ειρήνης. Μάλιστα, για πρώτη φορά στην ιστορία της, η χορωδία παρουσιάζεται στο κοινό και με γυναίκες στις τάξεις της!
Ταυτόχρονα, οι ιστορικοί δεσμοί του ελληνισμού με τον ρωσικό λαό ανάγονται στα χρόνια του Βυζαντίου, όπου οι θρησκευτικές, πολιτιστικές και οικονομικές ανταλλαγές μεταξύ Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και Ρωσικού Κράτους θεμελιώνονται και διευρύνονται. Στα νεότερα χρόνια, η Ρωσία θα προσφέρει σε πολλούς Έλληνες της διασποράς φιλοξενία από την καταπιεστική σουλτανική εξουσία και ευκαιρίες για προκοπή αλλά και σταδιοδρομία σε υψηλόβαθμα κλιμάκια της ρωσικής διοίκησης και διπλωματίας (Αλ. Υψηλάντης, Ιωάννης Καποδίστριας, Ιωάννης Βαρβάκης). Ειδικά μετά τη Συνθήκη του Κιουτσούκ- Καϊναρτζή (1774) και αυτή του Ιασίου (1792), αυξάνονται οι ακμάζουσες ελληνικές παροικίες σε πόλεις όπως η Οδησσός που ιδρύθηκε το 1794. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στην Οδησσό θα ιδρυθεί το 1814 η Φιλική Εταιρεία με στόχο το σχεδιασμό και την προετοιμασία του ένοπλου αγώνα των Ελλήνων για την ανεξαρτησία τους. Στην πιο κρίσιμη στιγμή της Επανάστασης και την ώρα που ο Ιμπραήμ σκόπευε να εξαπολύσει την τελική του επίθεση, η Ρωσία θα συνυπογράψει το 1827 τη Συνθήκη του Λονδίνου με την Αγγλία και τη Γαλλία, που καθόριζε τα της ανεξαρτησίας της Ελλάδας. Η άρνηση του σουλτάνου να αποδεχτεί αυτή τη ρύθμιση προκάλεσε την ένοπλη επέμβαση των Δυνάμεων: στη ναυμαχία του Ναβαρίνου (8 Οκτωβρίου 1827) οι στόλοι της Αγγλίας, της Ρωσίας και της Γαλλίας συνέτριψαν τον τουρκοαιγυπτιακό στόλο και άνοιξαν το δρόμο για τη δημιουργία ελληνικού ανεξάρτητου κράτους (το 1830 υπογράφτηκε από την Αγγλία, τη Ρωσία και τη Γαλλία το πρωτόκολλο της Ανεξαρτησίας, η πρώτη επίσημη διεθνής διπλωματική πράξη που αναγνώρισε την Ελλάδα ως κράτος κυρίαρχο και ανεξάρτητο).
Οι ειδήσεις για την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης προκάλεσαν στη Ρωσία ενθουσιώδη ανταπόκριση. Η ρωσική ανταπόκριση στην Ελληνική Επανάσταση συνδέεται με το όνομα του Πούσκιν. Εγκαινιάζοντας το ελληνικό θέμα με το ποίημα «Πόλεμος» (1821), ο Πούσκιν εμφανίζεται συνεπαρμένος με την ιδέα άμεσης συμμετοχής στον αγώνα των Ελλήνων. Από κοντά έρχονται και δύο ποιήματα με γυναικείες μορφές: «Πιστή Ελληνίδα, μην τον κλαις» (1821), φόρος τιμής σε έναν Φιλικό που έπεσε στον Αγώνα, και «Σε μια Ελληνίδα» («Γεννήθηκες για να οιστρηλατείς τη φαντασία των ποιητών…», 1822), αφιερωμένο στην Καλυψώ Πολυχρονίδη, την ομορφιά της οποίας είχε θαυμάσει και ο Μπάιρον. Τέλος, το ποίημά του «Εμπρός Ελλάδα» (1829), όταν ο Πούσκιν πραγματοποίησε ένα ταξίδι στον Καύκασο που αναβίωσε στη μνήμη του την παλιά συγκίνηση για τους αγώνες της Ελλάδας.
Το παγκοσμίου φήμης Alexandrov Ensemble, γνωστό και ως Χορωδία του Κόκκινου Στρατού, είναι η επίσημη στρατιωτική χορωδία των ρωσικών ένοπλων δυνάμεων. Πήρε το όνομά της από τον πρώτο της διευθυντή, Αλεξάντερ Βασίλιεβιτς Αλεξαντρόφ και αποτελείται από χορωδία, μια μουσική ορχήστρα και ένα χορευτικό σύνολο. Ξεκίνησε το 1928 σαν μουσικό σύνολο αποτελούμενο από 12 στρατιώτες με βασική αποστολή να ψυχαγωγεί τα σοβιετικά στρατεύματα οπουδήποτε στον κόσμο βρίσκονταν. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’30 είχε φτάσει να απασχολεί 300 καλλιτέχνες και η φήμη της είχε ήδη ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας. Η Χορωδία, στη διάρκεια του Β Παγκόσμιου Πολέμου έδωσε πάνω από 1500 συναυλίες, πολλές από αυτές και στην πρώτη γραμμή, παίζοντας έτσι καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση του ηθικού του Κόκκινου Στρατού.
Η μεγάλη επιτυχία της χορωδίας βασίζεται στο ότι κατορθώνει να συνυφαίνει την πειθαρχία και την καθαρότητα του ακαδημαϊκού τραγουδιού με την πολύχρωμη και βαθιά συναισθηματικότητα και την καλλιτεχνική ποιότητα της παραδοσιακής λαϊκής μουσικής. Οι παραστάσεις της Alexandrov Ensemble αποτελούν ένα μεγαλειώδες υπερθέαμα. Η έμπνευσή τους πηγάζει από την ανόθευτη λαϊκή ρωσική ψυχή και η εκτέλεση των τραγουδιών και όλων των συνθέσεων παραπέμπει στην τελειότητα και τον επαγγελματισμό του στρατού. Κανένας δε μένει ασυγκίνητος στη θέα αυτών των καλλιτεχνών που στέκουν ευθυτενείς, ασάλευτοι και απόλυτα συντονισμένοι και τραγουδούν από τα βάθη της ψυχής τους.