Βέροια Εύηχη Πόλη 2017. “Ερωτόκριτος in blues” του Δημήτρη Μαραμή, Παρασκευή 23 Ιουνίου
Παρασκευή 23/6 , ώρα 9.00μ.μ / Βεργίνα – Βασιλικοί Τάφοι#είσοδος ελεύθερη
Ερμηνεύουν:
Θοδωρής Βουτσικάκης
Ελένη Δημοπούλου
Ιωάννα Φόρτη
Gautier
“Μαγάρι τούτα στην αρχή να τά ‘θελα κατέχει πως η αγάπη βάσανα κι πόθος πίκρες έχει. Μαγάρι να το βολετό, μαγάρι να το μπόρου να μην την είχα στην καρδιά, συχνά να την εθώρου. “
Ο «Ερωτόκριτος in Blues» του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή είναι ένας κύκλος τραγουδιών με αφηγηματικά μέρη, βασισμένος στην πρωτότυπη έμμετρη ποιητική μυθιστορία του Βιτσέντζου Κορνάρου. Η σύγχρονη μελοποίηση του αναγεννησιακού αριστουργήματος από το γνωστό συνθέτη φέρνει ένα οικείο μουσικά λεξιλόγιο, με αναφορές από blues, Jazz, και rock χρώματα αλλά και από κρητική μουσική παράδοση. Το συγκεκριμένο έργο εστιάζει κυρίως στα διαχρονικά στοιχεία της ερωτικής ιστορίας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, τη φιλία, την αρρώστια του πόθου και τις περιπέτειες των δύο νέων.
Τέσσερις νέοι, αλλά καξιωμένοι στο είδος τους ερμηνευτές, ο Θοδωρής Βουτσικάκης (Ερωτόκριτος), η Ελένη Δημοπούλου (Αρετούσα), η Ιωάννα Φόρτη (Νένα) και ο Gautier (Πολύδωρας – φίλος Ερωτόκριτου), μαζί με τρεις μουσικούς και τον συνθέτη στο πιάνο και ως αφηγητή, παρουσιάζουν μοναδικά αυτό το αθάνατο αριστούργημα της κρητικής λογοτεχνίας επιχειρώντας μία πρωτοποριακή κι αιρετική μουσική προσέγγιση του δημοφιλούς κλασικού έργου, το οποίο γράφτηκε τέσσερις αιώνες πριν.
Από τη μία πλευρά προκαλεί έκπληξη στο ακροατήριο το σύγχρονο κι εκρηκτικά ρυθμικό ιδίωμα της μουσικής του, από την άλλη η συγκεκριμένη μουσικοθεατρική μελοποίηση ερμηνεύει και μεταδίδει τον λόγο του ποιητικού κειμένου με αμεσότητα και καθαρότητα.
Το έργο φέρνει το λεξιλόγιο του μιούζικαλ, με αναφορές από τη τζαζ και το μπλουζ, αλλά και την κρητική μουσική παράδοση, από την οποία αντλεί μεγάλο μέρος του υλικού του. Εστιάζει κυρίως στα διαχρονικά στοιχεία της ερωτικής ιστορίας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, τη φιλία, την αρρώστια του πόθου και τις περιπέτειες των δύο νέων.
Μαζί του ο Διονύσης Βερβιτσιώτης στο βιολί, ο Βασίλης Παναγιωτόπουλος στα κρουστά και ο Guido de Flavis στο σαξόφωνο.
Ο Ερωτόκριτος αποτελεί ένα σημαντικό ποιητικό έργο, όχι μόνο στο χώρο της ελληνικής λογοτεχνίας, αλλά ευρύτερα στο χώρο του ευρωπαϊκού πολιτισμού. «Η γλώσσα του Ερωτόκριτου είναι η τελειότερα οργανωμένη γλώσσα που άκουσε ο μεσαιωνικός κι ο νεώτερος ελληνισμός» (Γ. Σεφέρης, 1946, Δοκιμές).
Μέρη του έργου είχαν πρωτο-παρουσιαστεί εισπράττοντας ενθουσιώδη υποδοχή και λαμβάνοντας θετικότατες κριτικές στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο Sani Festival της Χαλκιδικής, στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου, στο Μουσείο Μπενάκη, στο Ιστορικό μουσείο της Ύδρας και σε άλλα σημαντικά φεστιβάλ της χώρας, με αποκορύφωμα το Ίδρυμα Νιάρχος το 2017.
Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής
Σκηνής επέλεξε ως πρώτο ελληνικό έργο μουσικού θεάτρου να είναι το μιούζικαλ «Ερωτόκριτος» του Δημήτρη Μαραμή, από το οποίο μέρη του σε συναυλιακή μορφή συνθέτουν τον παραπάνω κύκλο τραγουδιών.
Το έργο έκανε πρεμιέρα στις 5 Μαϊου 2017 στο νέο κτίριο στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Οι 10 παραστάσεις που ανακοινώθηκαν έγιναν sold out πριν την πρεμιέρα και οι κριτικές που γράφονται είναι διθυραμβικές!
Μπορείτε να δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα “Βέροια Εύηχη Πόλη 2017” ΕΔΩ
Κριτικές μετά την πρεμιέρα!
ΤΑ ΝΕΑ | Η κρυμμένη μουσική 10.000 στίχων!
“Ο Δημήτρης Μαραμής στάθηκε μπροστά στο κρητικό έπος όχι με δέος που βραχυκυκλώνει τη δημιουργικότητα, αλλά με ενθουσιασμό που την αναζωογονεί. Δημιούργησε κάτι καινούριο από υλικά παλιά αλλά πολύτιμα. Και δεν φοβήθηκε τις αναλογίες μεταξύ διαφορετικών εποχών που επιτρέπουν – γιατί όχι; – την ποιητικότητα. Η παράσταση της Εναλλακτικής Σκηνής δεν είναι καν ο “Ερωτόκριτος” μεταφερμένος από το 1600 στο 2017.
Είναι ο “Ερωτόκριτος” του 2017 που επιστρέφει στην πηγή… ο συνθέτης απέφυγε τις προκατασκευασμένες ιδέες… εμπνέεται από την προσταγή του ελυτικού σύμπαντος:
“Αν δεν στηρίξεις το ένα σου πόδι έξω από τη Γη ποτέ σου δεν θα μπορέσεις να σταθείς επάνω της.” Δημήτρης Δουλγερίδης
http://www.tanea.gr/news/nsin/article/5444016/h-krymmenh-moysikh-10-000-stixwn/
……………………………………..
Διοργάνωση : ΚΕΠΑ Δήμου Βέροιας
Σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ | »Σκοτεινός» Ερωτόκριτος, ως ελληνικό μιούζικαλ
“…ένας συνθέτης βουτηγμένος ολόκληρος σε αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα, μια καλλιτεχνική πρόταση που πάει πέρα από αυτό που εκ πρώτης όψεως είναι…παράλληλα με όλον τον εξουθενωτικό φόρτο εργασίας. Δουλεύει αδιάκοπα: κύκλοι τραγουδιών και θεατρική μουσική και τώρα η μεγάλη εκβολή στον ωκεανό του ρεπερτορίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.” Νίκος Βατόπουλος
http://www.kathimerini.gr/907972/article/politismos/moysikh/skoteinos-erwtokritos-ws-ell
……………………………………..
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ | “Ο Μεγάλος Ερωτικός της ψηφιακής εποχής”
“…Το κατόρθωμα του Μαραμή είναι ότι συμπυκνώνοντας τον ιστορικό χρόνο παραδίδει ένα έργο σύγχρονο που μπορεί να σταθεί με αυτονομία στα δικά του πόδια πέρα από τα σύνορα και τις γλώσσες. Ο Μαραμής φτιάχνει τη δική του επικράτεια της αγάπης χρησιμοποιώντας μια οικουμενική γλώσσα που στέλνει αδιάβαστες τις μεταφράσεις. Με άλλα λόγια, μπορεί και συνθέτει ένα μεγάλο, διαχρονικό ερωτικό τραγούδι γιατί τα συστατικά υλικά του όχι μόνο είναι ανθεκτικά αλλά καινοτομικά, στη πλευρά της πρωτοπορίας…”. Γ. Κ. Καρατζάς
http://www.protothema.gr/city-stories/article/677091/o-megalos-erotikos-tis-psifiakis-epohis/
……………………………………..
ΜOUSIKOGRAMMA | O Δημήτρης Μαραμής κέρδισε το στοίχημα …!
“…Θα πρέπει να κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στο Θοδωρή Βουτσικάκη που, με αυτό τον ρόλο του Ερωτόκριτου, μάς απέδειξε άλλη μια φορά ότι πρόκειται για ένα φυσικό ταλέντο, έναν ερμηνευτή με μεγάλες φωνητικές ικανότητες, πάθος, ενέργεια, ομορφιά και είναι ικανός για πολύ απαιτητικούς ρόλους. Μας μάγεψε πραγματικά και μας συγκίνησε! Είμαστε σίγουροι πως θα ακούσουμε πολλά από αυτόν στο μέλλον.”
Λένα Λουλούδη
http://www.mousikogramma.gr/reportaz/arthro/o_erotokritos_kerdise_tis_entyposeis_sto_idryma_stauros_niarxos-1328/
……………………………………..
Postmodern – ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ του ΜΑΡΑΜΗ. Ζήτω ο έρωτας και το ταλέντο!
“Η γρήγορη εναλλαγή μελωδιών και ρυθμών έφερνε στο μυαλό τεράστιες παραγωγές του West End και οι ύμνοι στον έρωτα ήταν ικανοί να δημιουργήσουν ανάταση και στην πιο κουρασμένη ψυχή. …η παράσταση διακόπηκε τουλάχιστον 5 φορές από τα χειροκροτήματα του κοινού – κάτι απίθανο για μουσικό έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά. Σπάνια στις μέρες μας βγαίνεις από μία παράσταση με ψυχική ανάταση, την αίσθηση ότι γεννήθηκε μπροστά στις αισθήσεις σου κάτι καινούργιο, κάτι σπουδαίο, κάτι που ήρθε για να μείνει. Κάποιες στιγμές νόμιζα ότι ο Κορνάρος έγραψε στίχους για τη μουσική του Μαραμή και όχι ο Μαραμής μουσική για την
ποίηση του Κορνάρου. ” Δημήτρης Καλαντζής
http://www.postmodern.gr/erotokritos-tou-dimitri-marami-zito-o-erotas-ke-to-talento/
……………………………………..
ATHENS VOICE – Έρωτας και ταλέντο στο μιούζικαλ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ!
“…ένα από τα πιο όμορφα μουσικά έργα που έχω ακούσει ποτέ! …μια πρωτότυπη μουσική σύνθεση που ξεχείλιζε από πάθος, ορμή, συγκίνηση, ευαισθησία και, πάνω απ’ όλα, εφηβική φρεσκάδα!
Τη μεγαλύτερη όμως έκπληξη αισθάνθηκα όταν συνειδητοποίησα πόσο απλά και αβίαστα «έδεσε» ο ποιητικός λόγος του Β. Κορνάρου, ο ρυθμός του, το μοναδικό γλωσσικό του ιδίωμα με τη μουσική φόρμα του μιούζικαλ. Σαν να είχε γραφτεί για να παίζονται μαζί…” Λένα Ιωαννίδου
http://www.athensvoice.gr/politismos/theater/erotas-kai-talento-sto-mioyzikal
……………………………………..
Εφημερίδα των Συντακτών – Κορνάρος σε στυλ μιούζικαλ
“…η μελοποίηση φλέρταρε με τον μεσαιωνικό ήχο, πάτησε εύστοχα στον μινιμαλιστικό καμβά του πρωτότυπου δεκαπεντασύλλαβου, αναπαρήγαγε με επιτυχία στερεότυπα της τζαζ ενεργοποιώντας τα νοηματικά της συμφραζόμενα, κινήθηκε περαστικά στη σκιά της χατζιδακικής μελωδίας, θυμήθηκε καίρια τα μελωδικά κύτταρα της κρητικής μουσικής. Ο Μαραμής έκανε άριστη χρήση των φωνών και αξιοποίησε έξοχα – θεατρικά και μουσικά – τον οκταμελή χορό/σχολιαστή της δράσης, αναθέτοντάς του ψαγμένη, ενδιαφέρουσα μουσική…” Γιάννης Σβώλος
http://www.efsyn.gr/arthro/kornaros-se-stil-mioyzikal
……………………………………..
ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ – Ένα αριστουργηματικό Ερωτόκριτο μας έδωσε ο Μαραμής “…Τολμώ να πω ότι ο Δημήτρης Μαραμής έχει “δει” τον “Ερωτόκριτο” με μια ιδιοφυή εντελώς δική του αντίληψη και έχει “γεννήσει” μέσα από αυτόν ένα καινούριο έργο. Το έργο αυτό αποδίδεται από ένα σπουδαίο γκρουπ μουσικών – εγχόρδων και πνευστών, πιάνου (με τον ίδιο τον συνθέτη ) και ντραμς – και από μια ομάδα ερμηνευτών ΜΟΝΑΔΙΚΗ: υπέροχοι οι Θοδωρής Βουτσικάκης, Μαρίνα Σάττι, Γκωτιέ Βελισσάρης, Ιωάννα Φόρτη αλλά και ΟΛΟΙ οι άλλοι, χωρίς κανείς να εξαιρείται….
…Συνολικά, πρόκειται όχι απλώς για ένα masterpiece, αλλά για ένα masterwork! ” Γιώργος Χαρωνίτης
http://www.athinorama.gr/music/article/enan_aristourgimatiko_erotokrito_mas_edose_o_dimitris_maramis-2521687.html#.WSMKzaH_NVw.facebook
……………………………………..
Συνέντευξη του Δημήτρη Μαραμή στη Λιάνα Μαλανδριώτη
Ερμηνεύουν:
Θοδωρής Βουτσικάκης
Ελένη Δημοπούλου
Ιωάννα Φόρτη
Gautier Βελισσάρης
Το μιούζικαλ Ερωτόκριτος του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη παραγωγή και ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το Μάιο του 2017 στις νέες της εγκαταστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Μία εβδομάδα πριν την πρεμιέρα όλα τα εισιτήρια και των δέκα παραστάσεων ήταν εξαντλημένα, ενώ η υποδοχή του κόσμου ήταν ενθουσιώδης και όλες οι κριτικές διθυραμβικές.
Πρόκειται για έναν κύκλο τραγουδιών με αφηγηματικά μέρη ανάμεσα, προερχόμενο από το μιούζικαλ το οποίο είναι βασισμένο στo πρωτότυπo έπος του Βιτσέντζου Κορνάρου.
Ερμηνεύουν οι καταξιωμένοι Θοδωρής Βουτσικάκης, Ιωάννα Φόρτη, Ελένη Δημοπούλου και ο Γκωτιέ Βελισσάρης. Το σχήμα παρουσιάζει μοναδικά αυτό το αθάνατο αριστούργημα της κρητικής λογοτεχνίας επιχειρώντας μία πρωτοποριακή κι αιρετική μουσική προσέγγιση του δημοφιλούς κλασικού έργου, το οποίο γράφτηκε τέσσερις αιώνες πριν.
Η σύγχρονη μελοποίηση του αναγεννησιακού αριστουργήματος από τονΔημήτρη Μαραμή φέρνει ένα οικείο μουσικά λεξιλόγιο, με αναφορές απόblues, Jazz, και rock χρώματα παντρεμένα με την κρητική μουσική παράδοση. Το συγκεκριμένο έργο εστιάζει κυρίως στα διαχρονικά στοιχεία της ερωτικής ιστορίας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, τη φιλία, την αρρώστια του πόθου και τις περιπέτειες των δύο νέων.