Κινηματογραφική Λέσχη εργαζομένων ΕΡΤ3. “Ο κομφορμίστας”, Δευτέρα 29 Ιανουαρίου
ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ «Ο ΚΟΜΦΟΡΜΙΣΤΑΣ»
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3
Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕMΕΣ προβάλλουν στα πλαίσια του αφιερώματός τους Καλημέρα Νύχτα τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) το αριστουργηματικό πολιτικό δράμα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι Ο κομφορμίστας (Ιταλία, 1970, έγχρωμη, 113’). Παίζουν: Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Στεφανία Σαντρέλι, Ντομινίκ Σαντά, Γκαστόν Μοσκίν, Πιέρ Κλεμαντί.
Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση του Νίκου Αντωνάκου από την εφημερίδα «Ριζοσπάστης». Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.
Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Οι εμβληματικές τοιχογραφίες του μεσοπολέμου.
Ένας νεαρός Ιταλός άντρας, ο οποίος υπηρετεί το φασισμό, στέλνεται στο Παρίσι να εκτελέσει έναν Ιταλό καθηγητή, ο οποίος δημιουργεί προβλήματα στον Μουσολίνι.
Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:
«Ο Κομφορμίστας» είναι από τις πιο γοητευτικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ο δημιουργός του, Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, εκείνη την εποχή έβρισκε, επιτέλους, τον εαυτό του. Ξέφευγε από δυο επιρροές που τον κράταγαν δεμένο στην αντιγραφή. Με τον «Κομφορμίστα» απαλλάχτηκε οριστικά από την επίδραση του Γκοντάρ, σε σχέση με τον κινηματογράφο, και από την επίδραση του διάσημου ποιητή πατέρα του (Ατίλιο Μπερτολούτσι) σε σχέση με το περιεχόμενο και τη φιλοσοφία. Μέχρι τότε, ζούσε στη σκιά αυτών των δύο αντρών.
«Ο Κομφορμίστας» είναι η έκτη ταινία του Μπερτολούτσι και είναι ολόκληρη δική του! Από την αρχή μέχρι το τέλος έχει ένα καταπληκτικό γούστο. Η φόρμα της, που είναι πολύ φανερή και επιδεικνύεται από τον σκηνοθέτη, σε καμία περίπτωση δεν την κάνει δυσκίνητη. Αντίθετα, έχει και αυτή μετατραπεί σε εκφραστικό μέσο. Ότι βγαίνει από τους χαρακτήρες των ηρώων της βγαίνει και από τις κινήσεις της μηχανής, τους φωτισμούς, τα κοστούμια, τα ντεκόρ, τη μουσική και τους ήχους της. Πρόκειται για μια άριστα οργανωμένη ομοιογένεια. Για μια κινηματογραφική πολυτέλεια!
Η ταινία στηρίζεται στο ομότιτλο βιβλίο ενός άλλου πολύ μοντέρνου στιλίστα. Του πολυγραφότατου (27 βιβλία, άρθρα, δοκίμια, κριτικές, κλπ.) Αλμπέρτο Μοράβια. Αναφέρεται σε μια ιστορία που εξελίσσεται στο Παρίσι δυο χρόνια πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένας νεαρός Ιταλός άντρας, ο οποίος θέλοντας να ικανοποιήσει τον… κομφορμισμό του υπηρετεί άκριτα το φασισμό, στέλνεται στο Παρίσι να εκτελέσει έναν Ιταλό καθηγητή, ο οποίος δημιουργεί προβλήματα στον Μουσολίνι. Εκεί ο Ιταλός εκτελεστής, ο οποίος ότι κάνει το κάνει για την καλοπέρασή του, και όχι από πίστη στο φασισμό, διαπιστώνει πως ο καθηγητής που καλείται να εκτελέσει υπήρξε δικός του καθηγητής. Από τους αγαπημένους του!
Δεν θα σας πω τη συνέχεια (για εσάς, κυρίως, που δεν την έχετε δει). Η ταινία ξεχειλίζει φασισμό! Είναι σκοτεινή και δολοπλόκα. Με απλές, λιτές γραμμές αναβλύζει σαπίλα και αρρώστια. Παράλληλα, και αυτό είναι το αισιόδοξο, ο ήρωας, έστω και προς στιγμή, μεταβάλλεται θετικά. Η σκηνή του φινάλε, από τις καλύτερες στον παγκόσμιο κινηματογράφο (πολλοί άλλοι σκηνοθέτες προσπάθησαν να την αντιγράψουν) είναι πολύ αποκαλυπτική. Και διδακτική.»
ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟN «ΚΟΜΦΟΡΜΙΣΤΑ»
Εξάλλου, 10 λόγοι για να μη χάσετε τον Κομφορμίστα είναι:
- Για τον τίτλο που έμεινε διαχρονικά ιστορικός στο διεθνές σινεμά.
- Για τους έξοχους ρόλους που αποδίδονται με μαεστρία και πειθώ.
- Για την αισθητική της ταινίας που υπήρξε επιδραστική για πολλές ταινίες διακεκριμένων σκηνοθετών, ακόμα και του Σέρτζιο Λεόνε, του οποίου ο Μπερτολούτσι υπήρξε σεναριογράφος.
- Για την εξαιρετική καλλιτεχνική διεύθυνση, την ανασύσταση της εποχής, τα ντεκόρ, τα κοστούμια και την υποδειγματική ατμόσφαιρα.
- Για την εκπληκτική φωτογραφία του Βιτόριο Στοράρο που αποδίδει τις λεπτές ψυχολογικές αποχρώσεις των ηρώων.
- Για το εξαιρετικό εύρημα του χορού που κυκλώνει τον ήρωα.
- Για το σύνθετο και τολμηρό ιδεολογικό μάθημα. Ότι, δηλαδή, η αστική τάξη είναι η φωλιά του φασισμού.
- Γιατί αναλύει τις έννοιες αδράνεια, αιώρηση, αμφιταλάντευση.
- Για την εξαιρετικής σημασίας άποψη για τον χαμαιλεοντισμό.
- Γιατί είναι μια από τις πιο εμβληματικές ευρωπαϊκές ταινίες όλων των εποχών.
Υ.Γ. Τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου στις 21:00 η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ προβάλλουν στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος το αισθηματικό δράμα του Ανατόλ Λίτβακ Σας αρέσει ο Μπραμς; (1961).