17 Δεκεμβρίου 2022. Υπογράφεται το ΠΔ85/2022 από την ΠτΔ, κ.
Σακελλαροπούλου, που αφορά στο μισθολόγιο και το προσοντολόγιο στο
Δημόσιο. Η ΠτΔ δηλώνει ότι εκ της θέσεώς της οφείλει να το υπογράψει,
ωστόσο διακρίνει την αδικία και δεσμεύεται να παρακολουθεί τα τεκταινόμενα
–τήρησε τη δέσμευσή της καθώς όντως μόνο παρακολούθησε!
Με αυτό λοιπόν το ΠΔ85, μεταξύ άλλων υποβαθμίζονται τα πτυχία των
ανώτερων επαγγελματικών καλλιτεχνικών σχολών στο επίπεδο ΔΕ
(Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), ήτοι απόφοιτοι λυκείου. Στην παράγραφο 7
δε (εδάφιο ζ και στ), ορίζεται πως οι απόφοιτοι Κολλεγίων (που
συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού) αντιστοιχίζονται με το
επίπεδο ΠΕ (Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης)! Οι απόφοιτοι των Ανώτερων
δραματικών σχολών μέχρι το 2003 θεωρούνταν επιπέδου ΤΕ (Τεχνολογικής
Εκπαίδευσης) και έπειτα λόγω της ανωτατοποίησης των ΤΕΙ έμειναν
αδιαβάθμητοι. Ωστόσο, η Ανώτερη βαθμίδα σπουδών ουδέποτε καταργήθηκε
και βάσει Συντάγματος, οι καλλιτεχνικές σπουδές κατατάσσονται σε αυτήν και
όχι ως μεταλυκειακή εκπαίδευση.
Με μια πρωτοφανή για τα δεδομένα του κλάδου συσπείρωση, και με οδηγό
τις δράσεις/καταλήψεις των σπουδαστών/στριων, δημιουργήθηκε από τότε και
σε διάστημα δύο μηνών, ένα κοινό μέτωπο καλλιτεχνών και μέσω των
σωματείων που ζητούσε το αυτονόητο: να μην γίνει πράξη η επαγγελματική,
μισθολογική και ως εκ τούτου και ακαδημαϊκή υποβάθμιση των καλλιτεχνικών
επαγγελμάτων.
Βάζοντας στην άκρη τα υπόλοιπα δίκαια αιτήματα των σπουδαστών/στριών
περί ανωτατοποίησης των καλλιτεχνικών σπουδών, μειωμένων κομίστρων,
δωρεάν σίτισης και στέγασης, την αναγνώριση της υπόστασής τους δηλαδή
ως φοιτητών/τριών και επανερχόμαστε στο ΠΔ85, η τροποποίηση του οποίου
όσον αφορά στις καλλιτεχνικές ειδικότητες και η απόσυρσή τους από αυτό
είναι η μόνη επιλογή.
Στον αγώνα αυτό, έχουν συμβεί μέσα σε ένα μήνα μια σειρά από γεγονότα
που έτυχαν προκλητικά υποβαθμισμένης προβολής από τα ΜΜΕ όπως
καταλήψεις σχολών σε πανεπιστημιακά τμήματα ανά την Ελλάδα αλλά και
στις δραματικές του Εθνικού, του ΚΘΒΕ και του Δηπεθε Πάτρας, παραιτήσεις
των καθηγητών των παραπάνω σχολών ως ένδειξη συμπαράστασης στους
σπουδαστές/στριες, απεργίες καλλιτεχνικών κλάδων, καταλήψεις των δύο
σκηνών του Εθνικού θεάτρου στην Αθήνα και της σκηνής του Βασιλικού
θεάτρου στη Θεσσαλονίκη (ΚΘΒΕ), συναυλίες συμπαράστασης και μια σειρά
από άλλες δράσεις και παρεμβάσεις στο δημόσιο λόγο.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, η φαινομενική μετατόπιση της αδιάλλακτης
κυβερνητικής στάσης, με τα μέχρι πρότινος σοβαρά επιχειρήματα ότι οι
καλλιτέχνες “δεν κατάλαβαν”, “τελούν υπό σύγχυση”, “έγινε παρεξήγηση”, με
την σύγκληση συνάντησης των εκπροσώπων του κλάδου με τον
πρωθυπουργό. Άρα μάλλον κάτι είχαμε καταλάβει εντέλει, ωστόσο αντί
νομοθετικής ρύθμισης που υποσχέθηκε ο Πρωθυπουργός στην εν λόγω
συνάντηση, ανακοινώθηκε προσχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης –
κατώτερη σε ισχύ από το ΠΔ και νομικά ευάλωτη– που δίνει μισθολογικές
μόνο αναβαθμίσεις χωρίς ωστόσο να αναγνωρίζει και να αποκαθιστά τις
καλλιτεχνικές σπουδές στην Ανώτερη βαθμίδα. Αφήνει συνεπώς ορθάνοιχτο
το δρόμο στα Κολλέγια προσβλέποντας εντέλει στην αναθεώρηση του
άρθρου 16 περί υποχρεωτικού δημόσιου χαρακτήρα των Ανώτατων σπουδών
που αποτελεί ούτως ή άλλως εκπεφρασμένο πόθο της κυβέρνησης.
Όλο αυτό το διάστημα ως σώμα των ηθοποιών του ΚΘΒΕ συνταχθήκαμε με
τις αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων του ΣΕΗ και μέσα στα πλαίσια της
κλιμάκωσης των δράσεων αυτού του πολύμορφου αγώνα, αποφασίσαμε να
προχωρήσουμε σε 3ημερη κατάληψη των άλλων δύο σκηνών του ΚΘΒΕ
(Μόνη Λαζαριστών & Εταιρία μακεδονικών σπουδών) σε έμπρακτη ένδειξη
συμπαράστασης στον αγώνα των σπουδαστών/στριων όλων των σχολών της
Θεσσαλονίκης.
Σ ́εσάς που μας ακούτε λοιπόν, ο αγώνας συνεχίζεται!