ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας: Πραγματοποιήθηκε διήμερο βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας με θέμα «Το θέατρο στο σχολείο»
8η Θεατρική Άνοιξη Εφήβων Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας
1η Δράση: Διήμερο βιωματικό σεμινάριο με θέμα «Το θέατρο στο σχολείο» για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας.
Το Σάββατο 11 και την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023 πραγματοποιήθηκε από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας σε συνεργασία με το Δήμο Βέροιας – Αντιδημαρχία Παιδείας και Ισότητας των Φύλων, τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση / Γραφείο Βορείου Ελλάδος και το 3ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κεντρικής Μακεδονίας, βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς. Το σεμινάριο ανήκει στις εργασίες της 8ης Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας που διοργανώνεται φέτος –για πρώτη φορά χωρίς διαγωνιστικό χαρακτήρα- και είναι το πρώτο που εντάσσεται στο πλαίσιο του συγκεκριμένου, πολύχρονου, θεσμού.
Το σεμινάριο έλαβε χώρα στην αίθουσα Θεάτρου της Αντωνιάδειας Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και συμμετείχαν εκπαιδευτικοί των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Πέλλας και Πιερίας. Εισηγητές ήταν οι δάσκαλοι των Τμημάτων Θεατρικής Υποδομής του ΔH.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας.
Πραγματοποιήθηκαν συνολικά 18 ώρες εισηγήσεων – βιωματικών εργαστηρίων που προσέφεραν στους εκπαιδευτικούς δημιουργικά εργαλεία και πρακτικές μεθόδους, τόσο για τον σχεδιασμό μιας παράστασης, όσο και για την εξάπλωση της θεατρικής κουλτούρας και σε άλλες πτυχές της σχολικής πραγματικότητας. Η όλη διαδικασία έτυχε ιδιαίτερα θερμής αποδοχής από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν, πολλοί από τους οποίους, στο τέλος του διημέρου, δήλωσαν ενθουσιασμένοι από την εμπειρία και ανυπόμονοι για την συνέχιση του θεσμού.
Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν -κατά χρονολογική σειρά-
οι εισηγήσεις:
Ζώκου Βασιλική
Θεατρικό παιχνίδι – ομάδα – παράσταση – κοινωνία: ένα βιωματικό σεμινάριο.
Πώς χρησιμοποιούμε το θεατρικό παιχνίδι για να δομήσουμε μια ομάδα στο σχολικό περιβάλλον; Ποια η σημασία και ο ρόλος της ομάδας, τόσο στην σχολική όσο και στην ευρύτερη κοινότητα; Πώς τελικά αυτά τα υλικά θα μας οδηγήσουν στον στόχο μιας παράστασης;
Κυροπούλου Μαρία
Το θέατρο ως μέσο ενσωμάτωσης μαθητών τυπικής και αποκλίνουσας ανάπτυξης στη σχολική πραγματικότητα.
Συχνά η σχολική ένταξη των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, αποκλίνουσα συμπεριφορά, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές ή σωματικές αναπηρίες καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το θέατρο μπορεί να λειτουργήσει εκπαιδευτικά, θεραπευτικά, λυτρωτικά και η συνεκπαίδευση ή η ενσωμάτωση των παιδιών τυπικής και αποκλίνουσας ανάπτυξης στη σχολική πραγματικότητα να επιτευχθεί αβίαστα. Οι λόγοι και τα εργαλεία της παραπάνω διαδικασίας είναι αυτά που μας απασχολούν στη συγκεκριμένη ενότητα.
Μαλιάρας Πέτρος
Πώς μεταφέρω το κείμενο επί σκηνής;
Μετάφραση του κειμένου σε σκηνικό χώρο. Τι χρειάζομαι για να μπορέσω να δημιουργήσω τους κόσμους του συγγραφέα; Πώς φαντάζομαι τον χώρο στη σκηνή; Πώς «παντρεύω» την φαντασία μου με τις ανάγκες του κάθε κειμένου; Πώς καθοδηγώ τους μαθητές στη σκηνή;
Θώμογλου Τάσος
Η διαδικασία θεατρικής φωτογράφισης ως εργαλείο στη δημιουργία μιας παράστασης.
Καθορισμός των εννοιών (χρονολογικών και θεματικών) της θεατρικής φωτογράφισης. Ο ρόλος του κειμένου, ο ρόλος της σκηνοθετικής ματιάς, ο ρόλος της θεατρικής φωτογραφικής ματιάς. Σύνδεση της καλλιτεχνικής ιδέας (concept) της φωτογράφισης με το concept της παράστασης. Σύνδεση λοιπών καλλιτεχνικών προσεγγίσεων (σκηνογραφία, ενδυματολογία, φωτισμοί, κινησιολογία) μεταξύ φωτογράφισης και παράστασης. Πώς τελικά η προετοιμασία μιας φωτογράφισης μπορεί να λύσει εγκαίρως κάποιους σκηνοθετικούς προβληματισμούς.
Ντομουχτσής Κωνσταντίνος
Το θέατρο ως Πάμμουσος Συνοδός Τεχνών στο σχολείο. Τι είναι το Πολυθέαμα και ποια η εφαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον.
Το σεμινάριο έχει ως στόχο να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς για το Πολυθέαμα. Μία ιδανική πολιτιστική εκδήλωση στο σχολείο, η οποία στηρίζεται στην αρχή της συμμετοχικότητας μαθητών, εκπαιδευτικών και κοινωνίας. Ταυτόχρονα απαντά στα εξής ερωτήματα:
– Πώς διαμορφώνεται μία καλλιτεχνική ιδέα (concept);
– Ποια είναι τα στάδια εργασίας και τα εργαλεία δουλειάς για την υλοποίηση του καλλιτεχνικού δημιουργήματος;
– Ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού-σκηνοθέτη-εμψυχωτή;
Τσεμπερλίδης Γιάννης
Αρχαία κείμενα και δυναμική ομάδας: η περίπτωση των Ευμενίδων.
Με οδηγό το κείμενο των Ευμενίδων και χρησιμοποιώντας θεατρικά εργαλεία για την δημιουργία της δυναμικής της ομάδας μέσα στην τάξη, φέρνουμε τα παιδιά σε ουσιαστική συνομιλία με τα αρχαία κείμενα και την θεματολογία τους. Χρησιμοποιώντας την καθολικότητα ενός αρχαίου κειμένου και με την βοήθεια της θεατρικής γλώσσας (της γλώσσας του παιχνιδιού), τα παιδιά συνδέονται με την προβληματική των σπουδαίων αυτών κειμένων με έναν απτό, άμεσο και βιωματικό τρόπο.
Σταματίου Δήμητρα
Εκπαιδευτικό Δράμα: Από την ιστορία στην εμπειρία.
Με αφορμή μια ιστορία γνωστή και με όχημα τις τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος, εκφράζουμε προσωπικά συναισθήματα και σκέψεις, αναστοχαζόμαστε έννοιες και ιδέες, αναπτύσσουμε κριτική σκέψη και ανακαλύπτουμε τον εαυτό μας και τους άλλους. Πώς μια ιστορία ή ένα παραμύθι ξεκλειδώνει το δικό μου συναισθηματικό κόσμο; Πώς μπορώ να χρησιμοποιήσω το υλικό που προκύπτει από ένα σχέδιο δράματος για να συνθέσω παραστασιακό υλικό;
Στεφανοπούλου Ιωάννα
Διασχίζοντας τον χώρο.
Διαμέσου των αρχών της σκηνογραφίας και κατά συνέπεια μιας εικαστικής ματιάς προσεγγίζουμε τον σκηνικό και δραματικό χώρο, στο σχολείο και στην τάξη.
Κατανόηση και δυναμική του σκηνικού χώρου.
Το κείμενο «μεταμορφώνει» το «δωμάτιο».
Η έρευνα του φυσικού πλαισίου, αντικείμενα, φόρμες, χρώματα.
Η σύνθεση.
Η σκηνοθεσία.
Οι ηθοποιοί: το κινούμενο στοιχείο της σκηνικής εικόνας.
Οι θεατές και το μερίδιό τους στο σκηνικό χώρο.
Φωτιάδου Αλεξία
Η φωνή ως δομικό στοιχείο της θεατρικής έκφρασης και η ενίσχυση της ομάδας μέσα από ρυθμικούς και φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς.
Μια προσπάθεια να εξερευνήσουμε και να ξεμπλοκάρουμε τη διαδρομή της φυσιολογίας του σώματός μας, ώστε διαμέσου του συντονισμού να επιτευχθεί μια στοχευμένη επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας, του πομπού και του δέκτη, του ηθοποιού και του θεατή.
Οι δράσεις της 8ης Θεατρικής Άνοιξης Εφήβων θα συνεχιστούν στο τέλος του Απριλίου με τις παρουσιάσεις θεατρικών έργων από τα σχολεία των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Πέλλας και Πιερίας που θα αποφασίσουν να συμμετάσχουν και με την παράλληλη έκθεση μαθητικών εικαστικών δημιουργιών για το Θέατρο.
Το catering της διοργάνωσης το ανέλαβε, με πολλή φροντίδα, ο Κοι.Σ.Π.Ε. Ημαθίας «ΔΕΣΜΟΣ».