Κινηματογραφική Λέσχη εργαζομένων ΕΡΤ3: “Ποιος σκότωσε τον Χάρι” του Άλφρεντ Χίτσκοκ
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 24/6 ΣΤΟ ΘΕΡΙΝΟ «ΑΠΟΛΛΩΝ»
Συνέχεια με Άλφρεντ Χίτσκοκ και με «Ποιος σκότωσε τον Χάρι» (The Trouble With Harry, έγχρωμο, ΗΠΑ, 1955, διάρκεια 99´) τη Δευτέρα 24 Ιουνίου στις 21:30 στο θερινό σινέ ΑΠΟΛΛΩΝ (Σαρανταπόρου 4 – Βασ. Γεωργίου τηλ.2310828642) στο νέο αφιέρωμα «Ασταθείς υποψίες» της κινηματογραφικής λέσχης των εργαζομένων της ΕΡΤ3 και του ΚΕΜΕΣ.
Το αφιέρωμα με τον τίτλο «Ασταθείς υποψίες» περιλαμβάνει ταινίες όπου οι ήρωες βρίσκονται σε κλοιό υποψιών και αμφιβολιών, ασταθών, ρευστών και διαφοροποιημένων σχετικά με μια παραβατική δράση.
Το «Ποιος σκότωσε τον Χάρι» με τους Σίρλεϋ Μακ Λέην (κέρδισε Χρυσή σφαίρα πιο υποσχόμενης νέας ηθοποιού), Έντμουντ Γκουέν και Τζον Φορσάιθ, βασίζεται σεναριακά στο μυθιστόρημα του Τζακ Τρέβορ Στόρυ. Σε ένα λιβάδι ανευρίσκεται το πτώμα ενός καλοντυμένου άνδρα. Αργότερα αναγνωρίζεται πως είναι κάποιος Χάρι. Ένας κύριος νομίζει πως τον σκότωσε κατά λάθος κυνηγώντας κουνέλια. Ακολουθούν περιπέτειες για την απόκρυψη και συγκάλυψη .
Εξαιρετικό, έγχρωμο χιτσκοκικό φιλμ, όπου το σασπένς συνδυάζεται με κωμικά στοιχεία και πολλές σεναριακές ανατροπές για να παραχθεί μία ψυχαγωγία με μεγάλο ενδιαφέρον.
Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, στο κοινό θα διανεμηθεί έντυπη κριτική του Γιώργου Στογιαννίδη, ενώ το προς συζήτηση θέμα, με το τέλος της προβολής θα είναι: Το σύμπαν του Χίτσκοκ: Από το φαίνεσθαι στο είναι.
Η κριτική που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:
«Ο Χίτσκοκ κάνει την έκπληξη και σκηνοθετεί μια μαύρη κωμωδία με θέμα το παράλογα κωμικό στοιχείο του θανάτου, που βρίσκει άξιο εκπρόσωπο στο άψυχο σώμα του Χάρι. Η όλη ταινία παίρνει την κίνησή της από την αναδιάρθρωση των ισχυόντων λογικών κωδίκων, για να δημιουργήσει μια νέα λογική, πιο ανθρώπινη, όπου οι έννοιες καλό και κακό επαναπροσδιορίζονται. Όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, «Από την λογική του παραλόγου προτιμώ τον παραλογισμό της λογικής». Όμως ποιος ήταν αυτός που σκότωσε τον Χάρι; Υπάρχουν τρεις υποψήφιοι δολοφόνοι του. Ο καπετάνιος, συνταξιούχος γέρος πλέον, θυμίζει μια πιο απλοποιημένη έκδοση του Ρασκόλνικοβ από το «Έγκλημα και Τιμωρία». Η πραγματική του ανησυχία έγκειται στην προσωπική του τιμωρία, αν μαθευτεί το συμβάν από τις αστυνομικές αρχές και όχι στο γεγονός πως ένας άνθρωπος πέθανε για το τίποτα από μια σφαίρα του. Ωστόσο ο φόβος του θα υποχωρήσει όταν τελικά καταλάβει πως δεν ήταν αυτός ο φονιάς του άτυχου αγνώστου. Θα αρχίσει να ανησυχεί όμως η δις Γκρέιβλι, η οποία χτύπησε με το τακούνι της έναν άγνωστο που την ενοχλούσε στο πάρκο.
Ο λόγος της επίσκεψης του Χάρι στο Βερμόντ και η αφορμή της όλης ιστορίας είναι η γυναίκα του, Τζένιφερ Ρότζερς. Αν και σύζυγός της, είναι ίσως η μοναδική που φαίνεται όχι μόνο να μην την ενοχλεί ο θάνατος του Χάρι, αλλά μάλλον είναι κάτι που ήθελε. Ήθελε να ξεφύγει από τον Χάρι και αυτό έκανε, άλλαξε όνομα και πόλη παίρνοντας μαζί της τον γιό της, τον μικρό Άρνι. Όμως ο Χίτσκοκ μας λέει πως όσο και να προσπαθείς, δεν μπορείς να ξεφύγεις από το παρελθόν σου. Όπου και να πας, όσο μακριά και να τρέξεις, αυτό θα σε κυνηγήσει και αργά ή γρήγορα θα σου χτυπήσει την πόρτα. Στην ταινία υπάρχει μια ιδιότροπη συμμετρία που κρίνεται απαραίτητη στην εξωτερική της ισορροπία. Τρεις ένοχοι για φόνο (ο καπετάνιος, η γεροντοκόρη και η πρώην σύζυγος), τρεις άσχετοι με το πτώμα (ο Σαμ, ο γιατρός και ο ξένος εκατομμυριούχος) και στη μέση ο μικρός Άρνι, ενώ ο εκπρόσωπος του νόμου παρακολουθεί τα γεγονότα αδύναμος να τα κατανοήσει. Σε μετάφραση, τρεις κακοί, τρεις καλοί και ένας τρελός να γεφυρώνει το μεταξύ τους χάσμα καταλύοντας τη λογική, τη στιγμή που ο Νόμος δεν μπορεί να δει πέρα από τη μύτη του, που στην προκειμένη περίπτωση είναι ο νεκρός Χάρι.
Όλη η κυνικότητα του ανθρώπινου είδους συνοψίζεται στο «κόλπο» που στήνουν οι τρεις φερόμενοι ως δράστες σε συνεργασία με τον Σαμ. Αφού καθαρίσουν το πτώμα, θα το επιστρέψουν στον λόφο, στην θέση που ήταν στην αρχή πριν ξεκινήσει η παρεξήγηση. Ο Άρνι θα ανακατέψει το χθες με το σήμερα, και αυτός που μέχρι πριν λίγο θεωρούνταν θύμα, θα μετατραπεί σε έναν άτυχο ξένο που αποφάσισε να ξαπλώσει για τελευταία φορά σε έναν λόφο έξω από το Βερμόντ. Η τάξη θα αποκατασταθεί, ενώ κανείς δεν θα υποφέρει από τύψεις για κάποιον που ποτέ δεν σκότωσε. Ο νεκρός Χάρι δεν υφίσταται σαν ανθρώπινο ον, παρά μόνο ως ιδέα που πλανάται σε όλη τη διάρκεια του φιλμ. Ενσαρκώνει τον θάνατο, όμως σέρνει από πίσω του την ζωή. Μέσα από τον κύκλο θάνατος-έρωτας, η ζωή συνεχίζει τον κύκλο της, οι νεκροί θάβονται και λησμονούνται σε πείσμα του «αιωνία η μνήμη». Αιώνια είναι μόνο η ζωή».
Ταινίες που πλησιάζουν το στιλ του «Ποιος σκότωσε τον Χάρι» είναι: Ο άνθρωπος από το Λονδίνο του Μπέλα Ταρ, Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές του Σίντνεϋ Λουμέτ και το ριμέικ από τον Κένεθ Μπράνα, Υποψίες του Χίτσκοκ, Τα ίχνη ήταν ψεύτικα του Φριτς Λανγκ, Η ζωή του Ντέιβιντ Γκέιλ του Άλαν Πάρκερ, Ας την κρίνει ο Θεός του Τζον Σταλ και Τα σύνορα της μοναξιάς του Γκιγιέρμο Αριάγα.
Την επόμενη Δευτέρα 1η Ιουλίου στις 21:30 στον ΑΠΟΛΛΩΝΑ θα προβληθεί η πολυβραβευμένη ταινία του Ζυλ Ντασέν «Ριφιφί».
Για οποιαδήποτε έγκυρη και έγκαιρη πληροφορία για τις ταινίες διαβάζετε το kemes facebook ή το kemes.wordpress.com