Εγκαίνια της έκθεσης της Βασιλικής Καραμήτσου «Εαρινές Συμφωνίες» στο Βυζαντινό Μουσείο. Εκρήξεις χρωμάτων
Αλλαγή πορείας της ζωγράφου Βασιλικής Σιδηροπούλου-Καραμήτσου στην έκθεσή της στο Βυζαντινό Μουσείο, με τίτλο «Εαρινές Συμφωνίες».
Η παραστατική μέχρι τώρα ζωγραφική της Καραμήτσου, με αγαπημένα θέματα τα λουλούδια, τα δέντρα και παλιότερα τα αρχοντικά της Βέροιας, δίνει τη θέση της στην ανεικονική, με επιρροές από το μπατίκ, τους σούφι και τον Πόλλοκ, οδηγώντας από τη μια στην πλήρη αφαίρεση, κρατώντας όμως από την άλλη πάντα το καλύτερο χαρτί της ζωγράφου, το χρώμα, το οποίο λατρεύει και το οποίο χειρίζεται εντυπωσιακά.
Στην τελευταία της έκθεση που εγκαινιάστηκε χθες 17 Μαΐου στο Βυζαντινό Μουσείο της Βέροιας, με τίτλο «Εαρινές Συμφωνίες», ακριβώς αυτός ο τίτλος παραπέμπει σημασιολογικά στις εκρήξεις των χρωμάτων της Άνοιξης που αναμιγνύονται εντυπωσιακά, οδηγώντας το θεατή στην αισθητική τους απόλαυση.
Παράλληλα με τους καμβάδες της ζωγράφου, εκτίθενται και κοσμήματά της με ασήμι, χαλκό, πολύτιμες και ημιπολύτιμες πέτρες, σε σχήματα γεμάτα φαντασία, αλλά και λουλούδια από υφάσματα, τα οποία από μόνα τους επιδίδονται σε χρωματικές συνθέσεις και συνδυασμούς. Άρωμα γυναίκας…
Για την έκθεση είπε προλογίζοντας η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αγγελική Κοτταρίδη:
«Μετά την έκθεση της Βελένη που φιλοξένησε το Μουσείο, φιλοξενεί την έκθεση πάλι μιας γυναίκας, της Βασιλικής Καραμήτσου, μιας πολύ γνωστής στον τόπο καλλιτέχνιδας. Το τρίπτυχο με εκθέσεις γυναικών θα ολοκληρωθεί αργότερα με μία τρίτη έκθεση με τίτλο ‘Βλέμμα γυναίκας’.
(…) Η ζωγράφος ονειρεύεται με χρώμα και δουλεύει με χρώμα. Εντυπωσιάστηκα από τις τολμηρές χρωματικές της συνθέσεις. Τα καινούργια της έργα συνδυάζουν το μοντέρνο με το παραδοσιακό.
Οφείλω να πω πως την παρότρυνα να αφήσει την παραστατική ζωγραφική και να στραφεί στην ανεικονική, γιατί νομίζω πως άξιζε να αφήσει τον εαυτό της ελεύθερο να δοθεί αποκλειστικά στο χρώμα.
Προέκυψε μία συνομιλία με το μπατίκ, παραδοσιακή τέχνη της Ανατολής, που έχει να κάνει με υφάσματα, το εμπρού, που είναι μια τέχνη που έρχεται από την Κεντρική Ασία και ειδικεύτηκαν σ’ αυτήν οι ζωγράφοι οι σούφι, οι οποίοι προτιμούσαν την ανεικονική τέχνη και λόγω Ισλάμ(…) Η τρίτη τεχνοτροπία είναι του Πόλλοκ, το περίφημο ντρίπινγκ, το στάξιμο του χρώματος. Νομίζω πως εδώ έχουμε συνδυασμούς και των τριών τεχνοτροπιών.
Την έκθεση την ονομάσαμε ‘Εαρινές Συμφωνίες’, γιατί πρόκειται για μια πανδαισία χρωμάτων. Όσο για τα λουλούδια της, που φτιάχτηκαν από υφάσματα για να στολίσουν γυναίκες, είναι μια μορφή εφαρμοσμένης τέχνης, όπως και τα εντυπωσιακά κοσμήματά της, που τα εκθέσαμε με τέτοιο τρόπο σαν να πρόκειται για εκθέματα ανασκαφής(…)»
Στη συνέχεια, η Ασπασία Τασιοπούλου μίλησε για το εκπαιδευτικό έργο της Καραμήτσου στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Βέροιας λέγοντας:
«Ξαφνιάστηκα ευχάριστα σήμερα βλέποντας μια διαφορετική ζωγράφο από εκείνη που γνώρισα. Γι αυτήν την αλλαγή αξίζουν συγχαρητήρια και στην κ. Κοτταρίδη, που την προέτρεψε να την κάνει. Ο εκθεσιακός χώρος, οι φωτισμοί, όλα συνηγορούν για ένα γοητευτικό αποτέλεσμα.
Τη ζωγράφο τη γνωρίζω εδώ και πολλά χρόνια. Ερχόταν στη Βιβλιοθήκη και χανόταν ώρες μέσα σε λευκώματα και σε βιβλία Ιστορίας της Τέχνης
Όταν της ζητήθηκε να προσφέρει τις γνώσεις της γύρω από τη ζωγραφική στα παιδιά που συχνάζουν στη Βιβλιοθήκη, το έκανε με χαρά, αφιλοκερδώς. Έχουν γίνει εκατοντάδες δημιουργικές εργασίες με τα παιδιά, και είναι η στιγμή να την ευχαριστήσουμε για μια ακόμη φορά δημόσια.»
Και η ζωγράφος πρόσθεσε συγκινημένη:
«Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένη σήμερα με όσα ακούω. Οφείλω πραγματικά τη μεταστροφή στην πορεία της ζωγραφικής μου στην κ. Κοτταρίδη. Με βοήθησε να ξεφύγω από την παραστατική ζωγραφική, απελευθερώνοντας τον εαυτό μου.
Οι τεχνοτροπίες, οι οποίες συνυπάρχουν σ΄ αυτήν την καινούργια πορεία, είναι ένας δαιδαλώδης δρόμος, πολύ όμως ευχάριστος. Δεν περίμενα ότι θα μπορούσα να ταξιδέψω με τέτοια συναισθήματα σ’ αυτά τα διαφορετικά, ολοφώτεινα μονοπάτια της Τέχνης.»
Η έκθεση εντάσσεται στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων και θα είναι ανοιχτή για ένα μήνα.
Φωτογραφίες: faretra.info
Μπορείτε να διαβάσετε πρόσφατη συνέντευξη της ζωγράφου στη Δήμητρα Σμυρνή για τη faretra ΕΔΩ