Life Βέροια Περισσότερο διαβασμένα

“Η ορειβατική ομάδα Βέροιας “Τοτός” στην Κορυφή του Γράμμου – Εντυπωσιακές οι εικόνες” του Αλέξανδρου Γραμματικόπουλου

faretra.info-totos-gramos

Η ορειβατική ομάδα Βέροιας  “Τοτός” πραγματοποίησε, Κυριακή 07-02-2016, την ορειβατική εξόρμησή της στον εντυπωσιακό ορεινό όγκο του Γράμμου με την 4η ψηλότερη κορυφή (2.520μ.) της χώρας, κάνοντας το μεγαλύτερο τμήμα της πορείας της στα Ελληνοαλβανικά σύνορα.

Αφετηρία το χωριό Γράμμος (είχε τη βλάχικη ονομασία Γράμμουστα μέχρι το 1927) το τελευταίο ορεινό χωριό του Νομού Καστοριάς που είναι χτισμένο σε υψόμετρο 1380μ. κοντά στα Ελληνοαλβανικά σύνορα και βρίσκεται σε απόσταση 70 περίπου χλμ από την πόλη της Καστοριάς .

Πλησιάζοντας στο χωριό το τοπίο, όπως το είδαμε, είχε αλλάξει εντελώς. Οι χιονισμένες κορυφές και το μαγευτικό ανάγλυφο του ορεινού όγκου μας έκανε να αντικρίσουμε εικόνες που τις πρωϊνές ώρες να μοιάζουν με κάτι το ασυνήθιστο, απερίγραπτο, φανταστικό.

Φτάνοντας δεν βρήκαμε ούτε έναν κάτοικο παρά μόνο 2 τζιπ ορειβατών από την Καστοριά, όπως μάθαμε, που ξεκίνησαν για την κορυφή στις 02.00΄ τα ξημερώματα με σκοπό να αποθανατίσουν την ανατολή του Ήλιου από τα 2520μ

Το χωριό που τις προηγούμενες δεκαετίες είχε ερημώσει έχει σήμερα λιγοστά σπίτια αρχίζοντας να αξιοποιείται τουριστικά.

Η μέρα ήταν από τις ομορφότερες, ηλιόλουστη. Η θερμοκρασία στους -3ο C.

Το χιόνι, όμως, δεν ήταν έτσι όπως το περιμέναμε. Άρχιζε από τα 1.800μ και πάνω. Αυτό μας έκανε να μην ακολουθήσουμε την κλασική διαδρομή ξεκινώντας μέσα από το χωριό αλλά να δοκιμάσουμε μια δικιά μας ξεκινώντας από τα μαντριά “Μπαρούκα” που βρίσκονται σε υψόμετρο 1.755 μ. Η σκέψη που επικράτησε ήταν να μη φορτωθούμε με επιπλέον βάρος παίρνοντας μαζί μας και δεύτερο μποτάκι και να ξεκινήσουμε από την αρχή με εκείνα του χιονιού αφού ήμασταν ήδη φορτωμένοι με τα κραμπόν και τα πιολέ.

faretra.info-totos-gramos

Η απόφασή μας αυτή είχε την δική της διαφορετικότητα από τα συνηθισμένα.

Πρώτον, γνωριμία με άγνωστα για μας σημεία του βουνού.

Δεύτερον, μια διαδρομή που στο μεγαλύτερο κομμάτι της είχε μια ήπια κλίση και στη πορεία έγινε πάνω στην κορυφογραμμή περπατώντας στα Ελληνοαλβανικά σύνορα. Στο τέλος την ήπια ανηφορική πορεία διαδέχτηκε η απότομη, η πιο δύσκολη και με κατακόρυφη σχεδόν κλίση για την κορυφή.

Τρίτον, είχαμε τη δυνατότητα να έχουμε συνέχεια τις απερίγραπτες εικόνες και από τις δύο πλευρές του βουνού. Από τη μια, περιοχές του Νομού Καστοριάς και ακόμη πιο πέρα τα χιονισμένα βουνά της Ελλάδας. Από την άλλη, τα σκορπισμένα χωριουδάκια της Αλβανίας με τα διαφορετικού τρόπου κατασκευής σπίτια τους και τα ακαλλιέργητα λόγω εποχής χωράφια. Σπίτια που έλεγες να «απλώσεις» το χέρι σου και να τα «πιάσεις». Άλλο όμως να τα βλέπεις και άλλο να τα περιγράφεις.

Τέταρτον, η διαδρομή ήταν από τις πιο μακρινές σε απόσταση, 23 χλμ.

Μετά από μια 3ωρη πορεία φτάσαμε στην Δρακόλιμνη του Γράμμου γνωστή με το όνομα λίμνη «Γκιστόβα». Την βρήκαμε παγωμένη και σκεπασμένη από χιόνι. Εικόνα που δε σου θύμιζε καμιά από εκείνες τις … απερίγραπτες … με τα νερά της και τα καταπράσινα γύρο βουνά που την περικλείουν.

Η Δρακόλιμνη Γράμμου είναι η μεγαλύτερη αλπική λίμνη των Ελληνικών βουνών με μήκος περίπου 150 μ. ( από βιβλιογραφίες ) και βάθος 20 μ. ή 50 μ. ή και περισσότερα μέτρα. Βρίσκεται σε υψόμετρο 2.353 μ. , το ψηλότερο σημείο λίμνης για τα ελληνικά βουνά ( Δρακόλιμνη της Τύμφης στα 1.990 μ. , του Σμόλικα στα 2.230 μ.), και ακριβώς πάνω στη μεθοριακή γραμμή των Ελληνοαλβανικών συνόρων.

faretra.info-totos-gramos

Αφού καθίσαμε κοντά στη λίμνη για φωτογραφίες και 30 λεπτά ξεκούραση αποφασίσαμε να βάλουμε τα κραμπόν για το παγωμένο και πολύ απότομο κομμάτι της διαδρομής προς την κορυφή.
Μετά από μία ώρα και 50΄ φτάσαμε στη ψηλότερη κορυφή του Γράμμου, το “2.520” (Τσούκα Πέτσικ) πραγματοποιώντας μια δύσκολη και σχεδόν κάθετη ανάβαση χρησιμοποιώντας κραμπόν-πιολέ.

Στη κορυφή φυσούσε πολύ, γεγονός που μας ανάγκασε να επισπεύσουμε την επιστροφή μας. Μια γρήγορη ματιά στις όμορφες εικόνες από ψηλά, 2-3 φωτογραφίες και επιστροφή από άλλη διαδρομή, ακολουθώντας το πολύ κατηφορικό και απότομο κομμάτι του βουνού.

Στο μαντρί «Μπαρούκα » φτάσαμε με το σκοτάδι χρησιμοποιώντας φακούς κεφαλής μετά από μία 4ωρη πορεία.

Διαδρομή : Μαντρί «Μπαρούκα» ( υψ. 1.755 μ. ) – λίμνη «Γκιστόβα» ( υψ. 2.353 μ. ) – κορυφή “2.520”  – επιστροφή.

Το χιόνι από τα 1.800 μ και πάνω σε πολύ καλή, για μας, κατάσταση. Περπατούσες πάνω στο χιόνι και δε βούλιαζες. Για την ασφάλεια, όμως, η χρήση κραμπόν ήταν επιβεβλημένη.

Υψομετρική διαφορά 1.226 μ. (με το ανεβοκατέβασμα των κορυφών της διαδρομής).

Απόσταση 23 χλμ. σε 9,5 ώρες ( συνολικός χρόνος )

faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramosfaretra.info-totos-gramosfaretra.info-totos-gramos18- faretra.info-totos-gramos faretra.info-totos-gramos