Βέροια Εύηχη Πόλη: Υποβλητικός και επιβλητικός ο «Ύμνος εις την Ελευθερία” από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ
Με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ έκλεισε απόψε τις εκδηλώσεις της η Εύηχη Πόλη, καλύπτοντας ένα ευρύ και ενδιαφέρον φάσμα σε μια τόσο δύσκολη χρονιά για τον πολιτισμό, όπως ήταν το 2021.
Στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση, η ΚΕΠΑ έδωσε το δικό της παρών με την παρουσία της Ορχήστρας της ΕΡΤ, που παρουσίασε τον “Ύμνο εις την Ελευθερία” του Σολωμού σε μελοποίηση του Μάντζαρου.
Στον πρόλογό του ο πρόεδρος της ΚΕΠΑ Θεόφιλος Κορωνάς ευχαρίστησε την Συμφωνική που τίμησε τη Βέροια με την παρουσία της σε πλήρη σύνθεση, με την ευχή η επόμενη άφιξή της στην πόλη μας να έχει αφήσει πίσω τον εφιάλτη του κορωνοϊού. Κλείνοντας, κάλεσε το κοινό της εκδήλωσης στο Θέατρο Άλσους να αποτίσει φόρο τιμής στον Μίκη Θεοδωράκη με ενός λεπτού σιγή.
Εντυπωσιακή σε πλήθος η ορχήστρα, που γέμισε τον χώρο μαζί με τις δύο χορωδίες που την πλαισίωναν αλλά εντυπωσιακή και αυτή και οι χορωδίες και στην απόδοση του έργου.
Στο σχολείο, όπως ήταν φυσικό διδαχτήκαμε όλοι μόνο τις πρώτες στροφές του Ύμνου και τις τραγουδήσαμε στη ζωή σε στιγμές ιδιαίτερες, όταν οι περιστάσεις το απαιτούσαν.
Απόψε, ο Ύμνος ακούστηκε ολοκληρωμένος και ποιητικά και μουσικά, δίνοντας μια άλλη διάσταση στην εικόνα του, που ο καθένας είχε σχηματίσει από τις προλογικές στροφές του.
Όταν γράφεται το 1823 από τον Σολωμό, ο ποιητής είναι πολύ νέος, δεν κατέχει ακόμα την ελληνική γλώσσα όπως θα ήθελε και φυσικά το έργο δεν μπορεί να συγκριθεί με το τελευταίο ώριμο και αριστουργηματικό έργο του, “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι”.
Ο Ύμνος όμως έχει τη δική του αξία, γιατί όχι μόνο εκφράζει το νεανικό πάθος του ποιητή για την πατρίδα και τους αγώνες της, αλλά αποτελεί και έναν ιστορικό και πολιτικό καθρέφτη της εποχής της Επανάστασης.
Το ποιητικό έργο μελοποιείται από τον κερκυραίο φίλο του ποιητή, Νικόλαο Μάντζαρο, και πολύ αργότερα καθιερώνεται ως ο εθνικός μας ύμνος.
Το χθεσινό έργο, που έδωσε και τη μουσική αλλά και την ποιητική διάσταση του Ύμνου, προκάλεσε την προσήλωσή του κοινού, καθώς το ίδιο το κείμενο έρεε υποβλητικά και η μουσική του επιβλητικά.
Με την εκπληκτική απόδοση των στίχων από τη σοπράνο Ειρήνη Καραγιάννη, η οποία τους έντυσε με όλο το συναισθηματικό χρώμα που τους έπρεπε, χωρίς όμως την παραμικρή υπερβολή στην απαγγελία τους, το ίδιο το κείμενο προβλήθηκε μοναδικά, οδηγώντας στη συνέχεια στη μουσική του απόδοση.
Χωρισμένο σε κομμάτια, όπου αποδίδονταν μεγάλες πολεμικές στιγμές του Αγώνα, όπως η Άλωση της Τριπολιτσάς ή το Μεσολόγγι, αλλά και πολιτικές διαπιστώσεις του ποιητή γύρω από τη στάση των Ξένων Δυνάμεων ή τη μεγάλη πληγή του Ελληνισμού, τη διχόνοια, το κείμενο συνοδευόταν κάθε φορά από τη μουσική που έντυνε τις ποιητικές εικόνες άλλοτε λυρικά και άλλοτε επικά.
Πνευστά, έγχορδα αλλά και τεράστια τύμπανα, που υπογράμμιζαν τις ανάλογες στιγμές, έδεναν με τις δύο έξοχες χορωδίες – Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης και – Χορωδία Ι.Ναού Κυρίλλου και Μεθοδίου Θεσσαλονίκης- που τις διηύθυνε χθες μαζί με την ορχήστρα ο γνωστός καταξιωμένος μαέστρος Άλκης Μπαλτάς, που ενορχήστρωσε και τον Ύμνο.
“Ο Ν.Μάντζαρος έγραψε το έργο για τετράφωνη ανδρική χορωδία και πιάνο. Ο Άλκης Μπαλτάς μετέγραψε το χορωδιακό μέρος για τετράφωνη μικτή χορωδία και παιδική χορωδία, κρατώντας το μουσικό κείμενο απολύτως αναλλοίωτο με μοναδική εξαίρεση σε ορισμένα σημεία, όπου τετράφωνα μέρη μετατρέπονται σε μέρη με λιγότερες φωνές” όπως δήλωσε ο ίδιος ο μαέστρος.
Η Μαρία Καραγιάννη πρόσθεσε και την ερμηνευτική της δεινότητα ως υψίφωνος στο τελευταίο μέρος του έργου, όπου – όρθια σε όλη την παράσταση – λιτή και απέριττη σαν Καρυάτιδα, τραγούδησε μαζί με τη χορωδία, συγκινώντας το κοινό που καταχειροκρότησε όλους τους συντελεστές μιας ιδιαίτερης συναυλίας, όπως η χθεσινή.
……………………