Εκδηλώσεις Πολιτισμός

Κινηματογραφική Λέσχη εργαζομένων της ΕΡΤ3 “3 γυναίκες”

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΡΑΜΑ «3 ΓΥΝΑΙΚΕΣ»

ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3

 Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕMΕΣ ολοκληρώνουν το αφιέρωμά τους Γυναίκες και προβάλλουν τη Δευτέρα 7 Μαϊου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) το κοινωνικό δράμα του Ρόμπερτ Όλτμαν 3 γυναίκες (ΗΠΑ, 1977, έγχρωμη, 124’). Παίζουν: Σέλει Ντιβάλ, Σίσι Σπέισεκ, Τζάνις Ρουλ. Παράλληλα, συνεχίζεται το αφιέρωμα Ήταν κάποτε ένας Μάης, αφιερωμένο στα 50 χρόνια από τα γεγονότα του Μάη του 1968.

Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση της Πόπης Μανωλίδου από το Kemes.wordpress.com. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.

Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Το θραυσματικό σύμπαν του Όλτμαν και οι αποκλίσεις των ψηφίδων του.

Τρεις ψυχοθεραπεύτριες αναπτύσσουν μια παράξενη φιλική σχέση.

Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Ξαναείδα την ταινία του Ρόμπερτ Όλτμαν 3 γυναίκες με διαφορά 38 χρόνων. Τότε ήταν αδύνατο αμερικάνικη ταινία να προχωρά σε τόσο διεισδυτικά σχόλια για τη γυναίκα, τόσο κοινωνικά όσο και πολιτικά, με συνέπεια η ταινία να καθίσταται και ένα σχόλιο πάνω στην εξουσία. Εξουσία όχι μόνο οικονομική και πολιτική, αλλά και εκείνα τα υπόγεια ρεύματα που απεργάζονται σχέσεις εξουσίας, που η κατάλυσή τους μπορεί κάποτε να αποδεικνύεται ανέφικτη: Είναι η εξουσία των κοινωνικών ρόλων, των στερεοτύπων που συνδέονται με τη γυναίκα και αποτελούν κάποτε σχεδόν υπαρξιακό όρο και συμπεριφορά.

Τρεις γυναίκες, λοιπόν, διαφορετικής ηλικίας και υπόστασης: η αθώα και ανυποψίαστη Πίνκυ, η ευθυγραμμισμένη με το κυρίαρχο πρότυπο της γυναίκας Μίλυ και η σιωπηλή έγκυος Γουίλι που ζωγραφίζει εφιαλτικές εικόνες στην πισίνα της οικοδομής, αποτέλεσμα της εμπειρίας και της συνειδητοποίησης της ύπαρξής της.

Παντού παρόν το νερό, στοιχείο μέσα από το οποίο εμφανίζεται, αναβαθμίζεται ή καθαίρεται η ζωή: θεραπευτικό μέσο, αλλά και καθαρτικό στοιχείο. Η μικρή Πίνκυ αποφασίζει να κάνει μια βουτιά μέσα σ’αυτό το στοιχείο που προσδιορίζουν οι εφιαλτικές φιγούρες της πισίνας. Κατάδυση ως αποδοχή του αδιεξόδου ή άρνηση και αποφυγή; Και όλα αυτά μέσα σε ένα πλαίσιο που δημιουργεί η ανδρική παρουσία: η ανάπτυξη της παρουσίας τους γίνεται μέσα σε ένα άνυδρο περιβάλλον. Μόνη τους «πανοπλία» τα όπλα και η βία που εκφράζεται και στην κορυφαία στιγμή της ανθρώπινης ζωής, της γέννησης ενός παιδιού νεκρού. Συγκλονιστική η στιγμή της διάσωσης της Πίνκυ και η εστίαση του φακού στην έγκυο, που μέσα από το νερό παρακολουθεί με προβληματισμό αλλά και στοχαστικότητα το εγχείρημα της Πίνκυ. Ωστόσο, εκείνη έχει επίγνωση…

Το ίδιο καταλυτική και η σκηνή της εξάσκησης της ίδιας ηρωίδας στα όπλα. Λύση του αδιεξόδου ή ενσωμάτωση; Κατά τα άλλα, η υπόθεση κινείται μέσα από αλληλοαμφισβητήσεις και αλληλοϋπονομεύσεις των ρόλων, με την Μίλυ να αναδεικνύεται τελικά ο μοναδικός βραχίονας στήριξης των υπόλοιπων, έπειτα από την προφανή αποστασιοποίηση της εγκύου από τον ανταγωνισμό με το άλλο φύλο και την επιστροφή στον αρχικό της ρόλο.

Καμία αμφισβήτηση,  καμία επανάσταση, ολοκληρωτική αποδοχή. Για την Μίλυ και την Πίνκυ ο δρόμος προς τη συνειδητοποίηση είναι ακόμα μακρύς, για την έγκυο όμως ο δρόμος έχει τελειώσει. Και αυτός είναι η αναδίπλωση, η εσωτερίκευση και η σιωπή.»

ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΙΣ «3 ΓΥΝΑΙΚΕΣ»

Εξάλλου, 10 λόγοι για να μη χάσετε τις 3 γυναίκες είναι:

  1. Για την ευρωπαϊκής αντίληψης ελλειπτική, θραυσματική γραφή του Όλτμαν, που πετυχαίνει μεγάλες επιδόσεις συγκολλώντας υπομονετικά μικρές ψηφίδες.

  2. Για την ελαφρά παραισθητική και γκροτέσκο ματιά του φιλμ, που βρίσκεται 2 εκατοστά πάνω από το έδαφος.

  3. Γιατί είναι μια ταινία που καταγράφει λεπτές ψυχολογικές αποχρώσεις.

  4. Για τον ορισμό και την οργάνωση της ταινίας, πίσω από την ιστορία 3 γυναικών που είναι ουσιαστικά μια ματιά στη δεκαετία του ‘70.

  5. Για την υψηλής αισθητικής φωτογραφία, στους τόνους του παλ και του υπερφωτισμένου.

  6. Για την παράξενη αλλά τόσο λειτουργική μουσική που δίνει την αίσθηση επικείμενου κινδύνου και πρέπει να συγκριθεί με την αντίστοιχη στο Χωρισμό του Κλοντ Σαμπρόλ.

  7. Γιατί η ταινία διατρέχει μέσα από πολλά κινηματογραφικά είδη, τα ξεπερνά και φτάνει στα όρια του ψυχολογικού υπαρξιακού θρίλερ.

  8. Για τα ντεκόρ που αποδίδουν μοναξιά και κίνδυνο.

  9. Για να δούμε την ταινία με προνομιακή ματιά, συγκρίνοντάς με τους Εφιάλτες του Όλτμαν και Το μωρό της Ρόζμαρι του Πολάνσκι.

  10. Για το ερώτημα, αν σε έναν κόσμο γεμάτο ψυχοπαθολογία η απομόνωση είναι μια κάποια λύση.

 Υ.Γ. Τη Δευτέρα 14 Μαϊου στις 21:00 η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ προβάλλουν ως έναρξη του νέου αφιερώματός τους Τα πολλά πρόσωπα της κωμωδίας την κωμωδία του Μπίλι Γουάιλντερ Τα φιλαράκια (1981).

———————————————————————————————————————————————-

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΗΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ ΕΝΑΣ ΜΑΗΣ

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΡΤ3 – ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ –

ΣΙΝΕ ΒΑΚΟΥΡΑ (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665)

2-9 ΜΑΪΟΥ

ΤΕΤΑΡΤΗ 2/5

 19:30 ΚΑΤΩ ΤΑ ΚΕΦΑΛΙΑ (GIU LA TESTA) του Σέρτζιο Λεόνε, με τους Ροντ Στάιγκερ και Τζέιμς Κόμπερν,  Ιταλία, 1971, έγχρωμη, 149’,  David di Donatello Καλύτερης Σκηνοθεσίας

22:15 Ο ΜΙΛΟΥ ΤΟΝ ΜΑΗ (MILOU EN MAI) του Λουί Μαλ, με τους Μισέλ Πικολί και Μίου-Μίου,  Γαλλία, 1990, έγχρωμη, 107’,  Υποψηφιότητα για BAFTA Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας

ΠΕΜΠΤΗ 3/5

20:00 Η ΚΙΝΕΖΑ (LE CHINOISE) του Ζαν Λικ Γκοντάρ, με τους Ζαν Πιέρ Λεό και Αν Βιαζέμσκι,  Γαλλία, 1967, έγχρωμη, 95’,  Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας

22:00 Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΩΝ (LES VALSEUSES) του Μπερτράν Μπλιέ, με τους Ζεράρ Ντεπαρντιέ και Πατρίκ Ντεβέρ,  Γαλλία, 1974, έγχρωμη, 150’

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4/5

20:00 ΖΑΜΠΡΙΣΚΙ ΠΟΪΝΤ (ZABRISKIE POINT) του Μικελάντζελο Αντονιόνι, με τους Μαρκ Φρεσέτ και Ντάρια Χάλπριν,  ΗΠΑ, 1970, έγχρωμη, 113’,  Ιταλικό Χρυσό Κύπελλο Καλύτερης Σκηνοθεσία;

22:00 ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΓΟΠΟΤΙ (LA GRANDE BOUFFE) του Μάρκο Φερέρι, με τους Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και Μισέλ Πικολί,  Γαλλία, 1973, έγχρωμη, 130’,  Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ Καννών

ΣΑΒΒΑΤΟ 5/5

20:00 ΤΙΜΗ ΣΤΗΝ ΣΤΕΦΑΝ ΟΝΤΡΑΝ – Η ΑΠΙΣΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ (LA FEMME INFIDELE) του Κλοντ Σαμπρόλ, με τους Στεφάν Οντράν και Μισέλ Μπουκέ,  Γαλλία, 1969, έγχρωμη, 98’,  Υποψηφιότητες για Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Ά ανδρικού ρόλου από την Αμερικανική Εταιρεία Κριτικών Κινηματογράφου

22:00 ΟΙ ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΙ (THE DREAMERS) του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, με τους Μάικλ Πιτ και Εύα Γκριν,  Ιταλία, 2003, έγχρωμη, 115’

ΚΥΡΙΑΚΗ 6/5

20:00 Η ΠΙΟ ΤΡΕΛΗ ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (LA CARAPATE) του Ζεράρ Ουρί, με τους Πιέρ Ρισάρ και Βικτόρ Λανού,  Γαλλία, 1978, έγχρωμη, 100’

22:00 ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΜΑΗ (APRES MAI) του Ολιβιέ Ασαγιάς, με τους Κλεμάν Μεταγιέρ και Λόλα Κρετόν,  Γαλλία, 2012, έγχρωμη, 122’,  Βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Βενετίας

ΔΕΥΤΕΡΑ 7/5

 18:30 ΤΡΙΧΕΣ (HAIR) του Μίλος Φόρμαν, με τους Τζον Σάβατζ και Τριτ Γουίλιαμς,  ΗΠΑ, 1979, έγχρωμη, 121’,  Υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας και Νέου Σταρ της Χρονιάς

ΤΡΙΤΗ 8/5

20:00 ΟΛΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ (TOUT VA BIEN) των Ζαν Λικ Γκοντάρ και Ζαν Πιέρ Γκορέν, με τους Ιβ Μοντάν και Τζέιν Φόντα,  Γαλλία, 1972, έγχρωμη, 95’,  Βραβείο Interfilm στο Φεστιβάλ Βερολίνου

22:00 Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (GRANDE AMOUR) του Πιέρ Ετέξ, με τον ίδιο και την Ανί Φρατελινί,  Γαλλία, 1969, έγχρωμη, 87’,  Υποψηφιότητα για Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών

ΤΕΤΑΡΤΗ 9/5

18:30 ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ ΤΑ ΑΛΟΓΑ OTAN ΓΕΡΑΣΟΥΝ (ΤΗΕΥ SHOOT HORSES, DON’T THEY?) του Σίντνεϊ Πόλακ, με τους Τζέιν Φόντα και Μάικλ Σάραζιν,  ΗΠΑ, 1969, έγχρωμη, 129’,  Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα ΄Β ανδρικού ρόλου

banner-article

Δημοφιλή άρθρα

  • Εβδομάδας