Ο Χρυσόστομος Σταμούλης στο Εκκοκκιστήριο Ιδεών. Εκκλησία-Ορθοδοξία-Πολιτική και Πολιτισμός μέσα από το τελευταίο βιβλίο του
Δήμητρα Σμυρνή
Τον Χρυσόστομο Σταμούλη, έναν επιστήμονα διανοητή, όπως χαρακτηρίστηκε απόψε από τους ομιλητές στο Εκκοκκιστήριο Ιδεών, με συγκεκριμένες απόψεις – κατά πολλούς τολμηρές- πάνω στα θέματα της Εκκλησίας και της Ορθοδοξίας, είχε την ευκαιρία να ακούσει το κοινό που παρακολούθησε την παρουσίαση του τελευταίου βιβλίου του με τίτλο «Τι θέλει η αλεπού στο παζάρι;» εκδόσεις Αρμός.
Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με πλούσιο συγγραφικό έργο και με γνώσεις πάνω στη μουσική, την ποίηση αλλά και μια πλατύτερη θεώρηση του κόσμου και της ζωής, χαρακτηρίστηκε από τον Τάσο Τόλιο, εκπρόσωπο των «Φίλων του Βυζαντινού Μουσείου» -που ήταν και συνδιοργανωτές της εκδήλωσης με το Εκκοκκιστήριο- ένας τολμηρός διανοούμενος, που συνδυάζει την επιστημονική γνώση με την ευγένεια.
Το βιβλίο παρουσίασε η θεολόγος Κατερίνα Ταϊπλιάδου, η οποία χαρακτήρισε το συγγραφέα του ένα ελεύθερο πνεύμα, που δεν άγγιξε η τυπολατρία.
Η «Αλεπού» στο βιβλίο είναι η Εκκλησία και το «παζάρι» η Πολιτική με την έννοια της δημόσιας παρουσίας.
Η ομιλήτρια επισήμανε την άρνηση του συγγραφέα να ενταχθεί στον στείρο ηθικισμό, στην καθηκοντολογία, τη θρησκευτική κλωνοποίηση και τον επικίνδυνο φονταμενταλισμό, προσανατολισμένος σε μια κοινωνία που σέβεται τη διαφορετικότητα, μέσα από μια Εκκλησία της αγάπης.
Ο Γιάννης Ναζλίδης με τον δικό του ποιητικό τρόπο έκανε το πορτρέτο του συγγραφέα αποκαλώντας τον πυρπολητή ψυχών και διαδηλωτή για την υπεράσπιση της ετερότητας. «Ο Σταμούλης δίνει μια ποιητική διάσταση στην όλη θεώρηση της Θεολογίας και διαμαρτύρεται για την ομοιοκαταληξία της καθημερινότητας» πρόσθεσε.
Ο ίδιος ο συγγραφέας, με λόγο που συνδύαζε την επιστημονική γνώση με την απλή και εύστοχη έκφραση, κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού για πολλή ώρα, μιλώντας για το βιβλίο του, που ουσιαστικά απηχεί τις θέσεις του πάνω στο ρόλο της Εκκλησίας σήμερα.
«Μάθαμε σε μια εξουσιαστική Εκκλησία. Θεωρούμε ότι είμαστε οι οικοδεσπότες και ότι όλοι οι άλλοι είναι ξένοι. Για να μπορέσει να υπάρχει Εκκλησία στη «Δημόσια Πλατεία», πρέπει να είναι αντιεξουσιαστική. Η Εκκλησία πάντα ανήκει στον δημόσιο και όχι στον ιδιωτικό χώρο. Χρειαζόμαστε ειλικρίνεια ανάμεσα στην Εκκλησία και την Πολιτεία.
Για να μιλάμε για τον ουρανό πρέπει να έχουμε τα πόδια μας στη γη. Δυστυχώς μας λείπει το όνειρο στη συλλογικότητα και την ελληνικότητα. Μας λείπει η «μυθολογία». Κι έτσι οδηγούμαστε στο φασισμό παγκόσμια.
Ποιους αφορά η Εκκλησία; Η «Αλεπού» πρέπει να πει ότι της ανήκει το «παζάρι». Πρέπει όμως να έχει και τον ανάλογο οπλισμό, για να πολεμήσει σ’ αυτόν το χώρο.
Το βιβλίο μου θέλησε να ετοιμάσει ένα δεντράκι, όπου τα τσαλακωμένα πουλιά του κόσμου θα βρουν μιαν ανάπαυση» έκλεισε λέγοντας.
Στη συζήτηση που ακολούθησε τέθηκαν ερωτήσεις όπως:
-Πώς η Εκκλησία θα αντιμετωπίσει τον φονταμενταλισμό;
-Τι είναι αμαρτωλό για την εκκλησία και πώς αυτή η αίσθηση επηρεάζει τους πιστούς;
-Ποια είναι η άποψή του για το νέο πρόγραμμα σπουδών στο μάθημα των Θρησκευτικών;
-Ποια θα είναι η θέση της Εκκλησίας πάνω στο θέμα των φύλων;
Οι απαντήσεις που δόθηκαν φάνηκαν να ικανοποιούν το κοινό στο σύνολό του, αφήνοντας την αίσθηση πως άκουσαν μια άποψη που μπορεί να ήταν ίσως εκ διαμέτρου αντίθετη με άλλες, σίγουρα όμως ήταν προϊόν επιστημονικής γνώσης και προπαντός ελεύθερης έκφρασης και ειλικρίνειας από τη μεριά του συγγραφέα, βασισμένη πάντα στην ουσία του χριστιανισμού, που είναι η αγάπη για τον άλλον.
Φωτογραφίες: faretra.info