Στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Βέροιας παρουσιάστηκε το καινούριο βιβλίο της Νόρας Πυλόρωφ «Συνένοχοι», εκδόσεις Ψυχογιός, με την υποστήριξη του Ομίλου Φίλων Θεάτρου και Τεχνών και του βιβλιοπωλείου Ηλιοτρόπιο.
Το βιβλίο παρουσίασαν ο δημοσιογράφος Δημήτρης Καρασάββας, η ζωγράφος Φωτεινή Χαμιδιελή και ο φιλόλογος Αλέξανδρος Κόγκας.
Ξεκινώντας ο Δημήτρης Καρασάββας έδωσε το βιογραφικό της συγγραφέως, τονίζοντας τις σοβαρές σπουδές της και επισημαίνοντας το πέρασμά της από το χώρο της μετάφρασης στο χώρο της λογοτεχνίας και ειδικά στο μυθιστόρημα.
«Το μυθιστόρημα τής ταιριάζει, είναι απαιτητικό. Πρέπει να γνωρίζεις πράγματα, να διαθέτεις γλώσσα και να έχεις ταλέντο στη μυθοπλασία. Και το τελευταίο της βιβλίο είναι μια άψογη σύνθεση ιστορικού πλαισίου με τη μυθοπλασία» είπε.
Η χρήση των μονολόγων αρχικά, των διαλόγων στη συνέχεια και η ατμόσφαιρα νουάρ που αναδίδεται από την αφήγηση, μαζί με την τιτλοποίηση των κεφαλαίων, κάνουν το βιβλίο ενδιαφέρον και ευανάγνωστο υποστήριξε ο Καρασάββας, για να περάσει στη συνέχεια στο θέμα του, στην αναζήτηση ευθύνης για το έγκλημα κατά των Εβραίων.
Αναλύοντας την έννοια της συλλογικής ευθύνης, ο παρουσιαστής κατέληξε στον πυρήνα του βιβλίου, της κατανόησης από τον αναγνώστη της συνενοχής.
«Το βιβλίο καταλήγει με αρχαιοελληνικό τρόπο στην κάθαρση, οδηγώντας μας να ανακαλύψουμε πού βρίσκεται θαμμένος ο ανθρωπισμός μας» κατέληξε.
Η Φωτεινή Χαμιδιελή ξεκινώντας με έναν γενικό χαρακτηρισμό του βιβλίου «βιβλίο που μένει στη σκέψη και δεν μπορείς να το αφήσεις», επεσήμανε τον πλούσιο λόγο του, την αβίαστη γλώσσα του και τη βαθιά γνώση των ανθρώπινων χαρακτήρων που το χαρακτηρίζουν.
Χρησιμοποιώντας την εικαστική της ματιά η ζωγράφος εκφράστηκε για τη συγγραφέα έτσι: «Η συγγραφέας μελετά κάθε χαρακτήρα σκιτσάροντας με εύστοχες πινελιές. Πλάθει μια κύρια ιστορία και γύρω της δίνει μικρότερες σε ομόκεντρους κύκλους.
Επικεντρώνεται στο θέμα της ευθύνης παίζοντας με τις αντιθέσεις. Ενοχή – αθωότητα, δράση – αδράνεια, εσωτερικός χώρος – φύση.
Είναι ένα βιβλίο που ξεκινά από το παρόν και γυρίζει στο παρελθόν, ένα βιβλίο που μιλά για τη σιωπή που αρχίζει πια να μας πιέζει…» κατέληξε.
Ο Αλέξανδρος Κόγκας, αιφνιδιάζοντας ευχάριστα το ακροατήριό του, ξεκίνησε από το εξώφυλλο του βιβλίου το οποίο σύγκρινε με άλλα πολλών βιβλίων που κυκλοφορούν.
«Καλαίσθητο και απλό, ξεφεύγει από τα συνήθη ‘αραβουργήματα’ που κοσμούν άλλα βιβλία και μοιραία τα ‘ιδρυματοποιούν’! Πρόκειται για ένα αινιγματικό εξώφυλλο, που θα εκτιμηθεί στην πορεία από τον αναγνώστη» είπε.
Μιλώντας για τους ήρωες –διαφορετικές μορφές, η κάθε μια με το δικό της σταυρό- και την ατμόσφαιρα του βιβλίου, επικεντρώθηκε στο θέμα της ενοχής και της συνενοχής, καταλήγοντας έτσι:
«Συνένοχοι είναι όσοι κρατούν παθητική στάση. Καθώς το μυθιστόρημα μάς ταξιδεύει τοπικά και χρονικά από το Άουσβιτς στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης, μας βοηθά να προσεγγίσουμε την αλήθεια. Μήπως η ηθική αδιαφορία και η παθητική συμμετοχή μάς κάνει όλους συνένοχους;»
Η Νόρα Πυλόρωφ μίλησε για το «συρτάρι» με την κλειδαριά και το κλειδί που διαθέτει κάθε συγγραφέας, ένα συρτάρι με μνήμες, βιώματα, τραύματα…
Για το βιβλίο της με τα πέντε πρόσωπα και την πρωταγωνίστριά του που μετατρέπεται από θύμα σε θύτη είπε:
«Από το γερμανικό φασισμό φτάσαμε μέχρι το σήμερα της Ελλάδας, μιας Ελλάδας θαμπής και κουρασμένης. Δεν πήραμε είδηση πόσο επίπλαστο ήταν το παρόν μας[…]
Πρόκειται για μια τοιχογραφία ανθρώπινων χαρακτήρων. Ο αναγνώστης διαβάζοντάς το νιώθει ότι κινείται πάνω σε μια τεντωμένη κλωστή. Με το βιβλίο αυτό δοκίμασα τα όριά μου ως συγγραφέας.»
Αποσπάσματα από το βιβλίο της διάβασε η ίδια, ενώ τα έντυσε με το πιάνο του ο Αναστάσιος Κετίκογλου, μαθητής του Μουσικού Σχολείου Βέροιας.
Η βραδιά έκλεισε με συζήτηση.
Φωτογραφίες: faretra.info