Ελλάδα Πολιτική Πολιτισμός

Το Βρετανικό Μουσείο, η οργή της κ. Μενδώνη και η εξοργιστική υποκρισία

Οι “σύμμαχοι” μας οι Βρετανοί, οι οποίοι δεν επιστρέφουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα – χωρίς όρους και προϋποθέσεις – ως οφείλουν, τα “σέβονται” και τα “τιμούν” οργανώνοντας στην αίθουσα στην οποία εκτίθενται επίδειξη μόδας (!) του Τούρκου σχεδιαστή Ερντέμ Μοραλίογλου.

Εδώ ένα βίντεο από τη νέα χρήση της αίθουσας όπου εκτίθεται ο κλεμμένος γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα:

 

Τέτοιες εκδηλώσεις… σεβασμού έχει κάνει και στο παρελθόν καθώς το Βρετανικό Μουσείο συνηθίζει να νοικιάζει αίθουσες για κοσμικές και επιχειρηματικές συνάξεις. Μεταξύ αυτών και η αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Στην Ελλάδα τώρα, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη εξανέστη και εμφανίζεται οργισμένη, διότι όπως λέει: “το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στη Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως”. 

Η κ. υπουργός καλά θα τα έλεγε… εάν ωστόσο δεν ξεχνούσε τα του οίκου της και τα πεπραγμένα της. Και γι’ αυτό θα ήταν προτιμότερο η “οργή” της να στρέφεται προς την ίδια!

Φαίνεται, ότι η παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης το κοντινό 2021 για φωτογράφιση των μοντέλων του οίκου Dior, κατά τη δική της λογική – και της κυβέρνησης φυσικά – δεν εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες ευτελισμού και προσβολής του μνημείου. Αντίθετα, ήταν ευκαιρία προβολής της Ελλάδας! Και με την περισπούδαστη βούλα του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

 Τότε η υπουργός Πολιτισμού το έβλεπε ως τεράστια διαφήμιση για την Ελλάδα!

«Χθες ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα», είπε την επόμενη ημέρα στο MEGA. «Να κατανοήσουμε ότι η μόδα είναι τέχνη και πολιτισμός. Βγήκε μια εικόνα της χώρας από το Καλλιμάρμαρο, ένα ολομάρμαρο τοπόσημο της Αθήνας. Αυτή η εικόνα βγήκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». Σχολίασε μάλιστα τις αιτιάσεις περί «ξεπουλήματος» των αρχαίων μνημείων: «Δεν μπορώ καν να σχολιάζω τέτοιες απόψεις. Τι σημαίνει ξεπούλημα; Γιατί ξεπουλήθηκε η Ακρόπολη; Επειδή επέτρεψε το υπουργείο Πολιτισμού, μέσα από όλες τις διαδικασίες να γίνει φωτογράφιση των συγκεκριμένων μοντέλων; Το ξεπούλημα που είναι;».

Μάλιστα την επομένη της επίδειξης μόδας του οίκου Dior στο Καλλιμάρμαρο μιλώντας στο MEGA δήλωσε “Χθες ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα”. Και μας κούνησε το δάχτυλο λέγοντας ” Να κατανοήσουμε ότι η μόδα είναι τέχνη και πολιτισμός. Βγήκε μια εικόνα της χώρας από το Καλλιμάρμαρο, ένα ολομάρμαρο τοπόσημο της Αθήνας. Αυτή η εικόνα βγήκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο”. 

Διότι, μάλλον, όταν κατανοούμε ότι τόσο εδώ όσο και στη Μ. Βρετανία πρόκειται να πλήρη εμπορευματοποίηση και χυδαία αγοραία χρήση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς… δεν κατανοούμε σωστά.

Ενα χρόνο νωρίτερα, το 2020, άλλος οίκος μόδας έκανε επίδειξη στο Σούνιο… Αλλά και εκεί μάλλον δεν καταλάβαμε καλά! Ήταν για το καλό του μνημείου.

Αρα, καλά έκανε η Τζένιφερ Λόπεζ και φωτογραφήθηκε στη Ακρόπολη το 2008 και μάλιστα χωρίς την άδεια του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Τότε, κυβέρνηση ήταν η Ν.Δ. και υπουργός Πολιτισμού ο Μ. Λιάπςη.  Οι άνθρωποι έβλεπαν μπροστά.

Oταν η Τζένιφερ Λόπεζ είχε φωτογραφηθεί στην Ακρόπολη το 2008 [εικόνες & βίντεο] | iefimerida.gr 0

Και κακώς, επομένως,  το 2017 το ΚΑΣ δεν συμφώνησε με την παραχώρηση της Ακρόπολης στον οίκο Gucci για επίδειξη μόδας. Τότε, είχε στηθεί ένας ολόκληρος προπαγανδιστικός μηχανισμός από το ΜΜΕ με επίκεντρο ένα διλημματικό σκηνικό για τον εμπορευματικό ευτελισμό του μνημείου. 

image

Το θέμα ήταν η συνάντηση δύο brand names (χρησιμοποιούμε τους δικούς τους αγοραίους όρους), η οποία μπορεί να είναι επωφελής (κάτι σαν win – win δηλαδή!) και για τις δύο πλευρές. Από τη μια πλευρά ο οίκος θα εισέπραττε κύρος δια της εμβληματικότητας του μνημείου και από την άλλη πλευρά ο Παρθενώνας θα διαφημιζόντας (θαρρείς και έχει ανάγκη από διαφήμιση) ή ακόμα χειρότερα, με ένα καλό deal το ελληνικό κράτος θα εισπράξει πολλά χρήματα ως ανταποδοτικό όφελος, δηλαδή   ένας άλλος τρόπος εμπορευματοποίησης,  υγκεκαλυμμένος και γι’ αυτό ύπουλος,

Χυδαία πράγματα, τα οποία λίγα χρόνια μετά είδαμε να αναπαράγονται από τη νυν υπουργό Πολιτισμού.

Οι αιτιάσεις ότι τα μνημεία θα διαφημιστούν αν δεν ήταν τραγικές και επικίνδυνες θα ήταν απλώς αστείες. Στην πραγματικότητα η κυβέρνηση, το Υπουργείο Πολιτισμού και δυστυχώς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εφαρμόζουν επί των μνημείων μια κυνικά αγοραία λογική πασπαλισμένη με μπόλικο νεοαποικιακό πνεύμα και αρκετό αρχοντοχωριατισμό.

Όταν το 2005 η εταιρεία «Φίλιπς» έπαιρνε άδεια να χρησιμοποιήσει την Ακρόπολη για διαφημιστικούς σκοπούς επειδή πούλησε τους λαμπτήρες φωτισμού του Βράχου και των μνημείων επί του Βράχου σε καλύτερη τιμή και ταυτόχρονα παρατηρούσαμε το κεφάλαιο να μετατρέπεται σε χορηγικό και να εισβάλλει με διάφορους τρόπους στον πολιτισμό, γνωρίζαμε ότι η Ακρόπολη δεν θα τη γλίτωνε και όχι μόνο η Ακρόπολη. Και δεν τη γλίτωσε. Το ίδρυμα Ωνάση έβαλε το όνομα του στο μνημείο. Ο οίκος Dior έβαλε τα μοντέλα του.

Και οργίζονται που το Βρετανικό Μουσείο έβαλε μπροστά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα κάποια άλλα μοντέλα!

Δεν δικαιούστε να οργίζεστε!

Αντίθετα, η οργή είναι όλη δική μας για την υποκρισία σας!

 imerodromos.gr

banner-article

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ