Βέροια Γράμματα & Τέχνες

Με το “Βλέμμα Γυναίκας”, δυο ημαθιώτισσες εικαστικοί εκθέτουν στο Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας – Εγκαίνια της έκθεσης

Δήμητρα Σμυρνή

Η Νατάσα Σπυρίδου και η Κωνσταντίνα Τσόλη, εικαστικοί, με σπουδές στο Σαιντ-Ετιέν της Γαλλίας η πρώτη και στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ η δεύτερη, εκθέτουν στο Βυζαντινό Μουσείο της Βέροιας, στα πλαίσια δράσεων πολιτισμού της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, με τίτλο «Αναζητώντας τη Βέροια».

Το «Woman’s Gaze» είναι το «Βλέμμα Γυναίκας», με το οποίο οι δύο εικαστικοί βλέπουν τα πορτρέτα, κάθε μια με τη δική της ευαισθησία, τη δική της οπτική και την προσωπική τεχνοτροπία, εξωτερικεύοντας αυτήν την προσωπική θέαση μέσα από το έργο τους.

Η «αυστηρότητα» στη μορφή των πορτρέτων της Κωνσταντίνας Τσόλη συνυπάρχει με την «ανυπότακτη» διάθεση στα έργα της Νατάσας Σπυρίδου, καθώς συνεκθέτονται, τραβώντας το ενδιαφέρον των επισκεπτών, που βλέπουν ομοιότητες, όπως τη διεισδυτική ματιά των δύο ζωγράφων μέσα στον ψυχισμό των πορτρέτων τους, ή διαφορές, όπως τη διαφορετική επιλογή χρωματικής γκάμας στην απόδοση των έργων τους.

Σε προθήκες στο κέντρο του εκθεσιακού χώρου, παραθέτονται και σχέδια των δύο εικαστικών, αποδεικνύοντας τη δυναμική τους στο σχέδιο, που αποτελεί για κάθε ζωγράφο την απαραίτητη προϋπόθεση για καλλιτεχνική έκφραση.

Η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αγγελική Κοτταρίδη είπε για τις δράσεις της Εφορείας και τη συγκεκριμένη έκθεση:

«Συνεχίζουμε να έχουμε τη γυναικεία καλλιτεχνική άποψη σ΄ αυτόν εδώ το χώρο, μετά τις εκθέσεις της Βελένη και της Καραμήτσου. Θα συνεχίσουμε με άντρες καλλιτέχνες στην επόμενη έκθεση, και θα πάμε και στην επόμενη χρονιά, μέχρι να καταλάβουν όλοι ότι οτιδήποτε καλλιτεχνικό και ζωντανό υπάρχει στη Βέροια μπορεί να στεγαστεί στο Μουσείο αυτό.

Ο Τσαρούχης είπε κάποτε ότι η Βέροια είναι η πινακοθήκη της Ελλάδας. Οι δύο καλλιτέχνιδες σήμερα ακολουθούν αυτόν τον αρχέγονο τρόπο που είναι η αντιπαράθεση με το ανθρώπινο πρόσωπο. Το πρόσωπο είναι ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο αναφοράς στη ζωγραφική, ειδικά για τη Βέροια που είναι η ‘ Σχολή του πορτρέτου’ από το 2ο αιώνα. Είναι για μένα εξαιρετικά ενδιαφέρον να βλέπω πάλι μια συνομιλία από πρόσωπα με κλασικούς όρους, εφόσον  οι καλλιτέχνιδες κάνουν προσπάθεια να αποτυπώσουν το εσωτερικό της μορφής.» (…)

Ο Γιώργος Λιόλιος, που επιμελήθηκε την έκθεση με γνώση και ευαισθησία, συνέχισε λέγοντας:

«Τα πρόσωπα στη συγκεκριμένη έκθεση έχουν ως σημείο αναφοράς το βλέμμα. Το βλέμμα είναι συναρπαστικό, είναι διεισδυτικό, μπορεί να μην έχει σάρκα αλλά έχει ορίζοντα.(…) Το πρόσωπο στη ζωγραφική έχει μια πάρα πολύ σημαντική θέση. Από τους αρχαϊκούς ακόμα χρόνους ο καλλιτέχνης συνομιλεί  με το θεατή του μέσα από το πρόσωπο, όπως ένας λογοτέχνης παραδείγματος χάριν δημιουργεί έναν ήρωα και συνομιλεί με τον αναγνώστη του.

Η διαφορά είναι ότι ενώ ο ζωγράφος ή ο λογοτέχνης είναι πρόσωπα θνητά, το πορτρέτο ή ο λογοτεχνικός ήρωας περνούν στο χώρο της αθανασίας.» (…)

Η Κωνσταντίνα Τσόλη πρόσθεσε:

«Χαίρομαι ιδιαίτερα που εκθέτω με τη Νατάσα, γιατί εκτιμώ πολύ το έργο της. Για μένα η ζωγραφική είναι ο τρόπος να μεταφράσω τις τρεις διαστάσεις του χώρου στη γλώσσα της ζωγραφικής.(…) Δε μ’ απασχολεί το ν’ αντιγράψω τον κόσμο. Μ’ αρέσει να κινούμαι μεταξύ πραγματικότητας και αφαίρεσης. (…) Είναι ο τρόπος να εκφράσω τα συναισθήματά μου, τις ιδέες μου, τις εκτιμήσεις μου. Και ίσως είναι η καλύτερη γλώσσα μου, για να μιλήσω»

Και η Νατάσα Σπυρίδου ολοκλήρωσε λέγοντας:

«Έχω μείνει άφωνη από τον τρόπο διοργάνωσης, το στήσιμο  με το οποίο δέσανε οι δουλειές μας -ενώ γνωρίζαμε ελάχιστα η μία την άλλη-  αλλά και τη θεώρηση του έργου μου μέσα από το κείμενο του Γιώργου Λιόλιου.»

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή μέχρι και τις 13 Ιουλίου.

Φωτογραφίες: faretra.info

 

banner-article

Ροη ειδήσεων