Βιβλίο Γράμματα & Τέχνες Πολιτισμός Ρεπορτάζ Τοπικά

Βέροια: Παρουσιάστηκε το βιβλίο του Γιάννη Γεωργουδάκη “Ανοίγει η πόρτα”, σε μια βραδιά λόγου και μουσικής

Δεύτερο βιβλίο για τον Γιάννη Γεωργουδάκη το “Ανοίγει η πόρτα” εκδόσεις Όστρια, εκδήλωση που οργανώθηκε από την Ένωση Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας με την υποστήριξη του βιβλιοπωλείου Ηλιοτρόπιο.

Το βιβλίο παρουσιάστηκε στον Πολυχώρο “Ελιά” της Βέροιας, με τη μεγάλη  αίθουσα γεμάτη, καθώς ο Γιάννης Γεωργουδάκης συνδυάζει την ιδιότητα του εκπαιδευτικού μ’ αυτήν του ερασιτέχνη μουσικού, και είναι αγαπητός στην πόλη.

Η μουσική χροιά που δόθηκε στην παρουσίαση του βιβλίου ήταν και εκείνη που τη χαρακτήρισε κατά το ήμισυ, καθώς η κιθάρα του ίδιου του Γιάννη Γεωργουδάκη συνοδεύτηκε από τη φυσαρμόνικα και την κιθάρα του Κώστα Γεωργίου, το φλάουτο της Σίσσυ Γεωργοπούλου, και τις φωνές της Ζωής Μάντζου και της Φωτεινής Γεωργουδάκη, δίνοντας μια άλλη διάσταση στη βραδιά.

Το βιβλίο παρουσίασαν η Κατερίνα Γαϊτάνου, καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας και ο φιλόλογος Παντελής Τσαλουχίδης.

Προλόγισε η Πρόεδρος της Ένωσης Μαριάννα Λούκα, η οποία, ανακοινώνοντας τη χαρά της γι αυτήν την πρώτη εκδήλωση της Ένωσης, μετά από σχεδόν τρία χρόνια επιδημίας, έδωσε στη συνέχεια το βιογραφικό του συγγραφέα, χαρακτηρίζοντάς τον εύστοχα ακροβάτη  ανάμεσα στην Επιστήμη και την Τέχνη. Καθηγητής Φυσικής, συγγραφέας, μουσικός…

Η Κατερίνα Γαϊτάνου ξεκίνησε από τον τίτλο του βιβλίου, που με τη χρήση της λέξης “πόρτα” οδηγεί σε χώρο ανεξερεύνητο και σκοτεινό, όπως αυτός της φυλακής, που, άλλωστε, τα βιώματα των τροφίμων του είναι και ο κορμός του βιβλίου.

Βέβαια, σε δεύτερο επίπεδο, κατά την παρουσιάστρια, το ίδιο κλειστοφοβικό είναι και το τοπίο της εποχής μας, που γεννά πλήθος μορφών παραβατικότητας.

Η πρωτοτυπία του βιβλίου έγκειται στην ανθρωπιστική του διάσταση, και, καθώς  με την πρωτοπρόσωπη αφήγηση που χρησιμοποιεί ζωντανεύει στο έπακρο τα πορτρέτα των ηρώων του, που αφηγούνται την ιστορία τους, καταλήγει, ισορροπώντας ανάμεσα στο συναίσθημα και τη λογική, να καταγγείλει το σωφρονιστικό σύστημα, που στην ουσία είναι αποκλειστικά τιμωρητικό.

Ο Παντελής Τσαλουχίδης χαρακτήρισε δύσκολο το θέμα που πραγματεύεται ο συγγραφέας και το τοποθέτησε στην ιδιάζουσα κατηγορία ανάμεσα στη μεγάλη νουβέλα και το μυθιστόρημα, με σπονδυλωτή μορφή, που παραπέμπει και στο διήγημα, καθώς εμπεριέχει 12 διηγήσεις, και δηλώνοντας με τη λέξη “πόρτα” στον τίτλο του την είσοδο αλλά και την έξοδο σε χώρο ανεξερεύνητο .

Ο παρουσιαστής ανατέμνει την παθολογία που οδηγεί στην παραβατικότητα των ηρώων του Γεωργουδάκη – πόλεμος, διαφθορά, μετανάστευση, παρακμή κάθε είδους – που κάνει τη φυλακή μικρογραφία της κοινωνίας.

Η κατάδυση στον ψυχισμό των ηρώων γίνεται με τέτοιο τρόπο, που αναδεικνύει  την ανεπάρκεια του σωφρονιστικού συστήματος.

“Φιλόδοξη προσπάθεια που προκαλεί προβληματισμό στον αναγνώστη” κατέληξε ο Παντελής Τσαλουχίδης.

Τα τραγούδια που μεσολάβησαν ως ιντερμέδια ανάμεσα στο λόγο των παρουσιαστών αλλά και στις τοποθετήσεις που έκανε ο ίδιος ο συγγραφέας, ήταν τραγούδια που είχαν θέμα τη φυλακή. Και πέρα από το πρώτο και το τελευταίο που ήταν της Τζόαν Μπάεζ και το έξοχο “Σαν βγω απ’ αυτήν τη φυλακή” του Διονύση Σαββόπουλου αντίστοιχα, τα άλλα μελοποιήθηκαν από τον Γιάννη Γεωργουδάκη, (ένα μάλιστα σε στίχους του Αλέκου Παναγούλη), δημιουργώντας την ανάλογη ατμόσφαιρα και για το ίδιο το βιβλίο.

Ο συγγραφέας σε γενικό κλίμα ευφορίας υπέγραψε τα βιβλία του.

Φωτογραφίες: faretra.info

 

banner-article

Ροη ειδήσεων