Πολιτισμός

Κινηματογραφική Λέσχη εργαζομένων ΕΡΤ3: “Το μυστικό του 7ου δωματίου” του Φριτς Λανγκ – Με διαδικτυακή συζήτηση

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 18 ΜΑΪΟΥ ΣΤΙΣ 22:00

Η κινηματογραφική λέσχη εργαζομένων της ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ, αφενός προσαρμοσμένοι στις έκτακτες συνθήκες, αφετέρου αποφασισμένοι να μην εγκαταλείψουν το όραμά τους, παρουσιάζουν, εδώ και λίγες εβδομάδες, τις ταινίες του νέου τους προγράμματος διαδικτυακά, ωσότου αρχίσουν οι δευτεριάτικες προβολές τους στο θερινό cine ΑΠΟΛΛΩΝ.

Στο αφιέρωμα με τον τίτλο «Σε σκοτεινούς δρόμους», επιλέχθηκε από το ΚΕΜΕΣ μία σειρά εξαιρετικών ταινιών που αφηγούνται ιστορίες ανθρώπων που ζουν και δρουν κάτω από ασυνήθιστη πίεση.

Όλες οι προτεινόμενες ταινίες είναι ελεύθερα διαθέσιμες για προβολή στο διαδίκτυο με ελληνικούς υπότιτλους. Επιπρόσθετα, κάθε  Δευτέρα στις 22:00 πραγματοποιείται, μεταξύ των μελών της λέσχης, διαδικτυακή συζήτηση με θέμα την τελευταία προτεινόμενη ταινία και εισήγηση από τον κριτικό κινηματογράφου Αλέξη Δερμεντζόγλου.

Η επιλεγμένη ταινία για την τρέχουσα εβδομάδα είναι «Το μυστικό του 7ου δωματίου» του Φριτς Λανγκ. Η ταινία είναι διαθέσιμη για προβολή με ελληνικούς υπότιτλους στο ακόλουθο link:

https://www.youtube.com/watch?v=Yf7iKnIewNc

Τη Δευτέρα 18 Μαΐου στις 22:00 και αφού τις προηγούμενες ημέρες τα μέλη θα έχουν παρακολουθήσει την ταινία από το διαδίκτυο, θα πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη με θέμα συζήτησης το φιλμ και την ανάλυσή του.

Σας παραθέτουμε παρακάτω τα στοιχεία της ταινίας και κριτική του Αλέξη Δερμεντζόγλου.

«To μυστικό του 7ου δωματίου» («Secret Beyond the Door…», ασπρόμαυρο, ΗΠΑ, 1947, διάρκεια 99´)

Σκηνοθεσία: Φριτς Λανγκ

Σενάριο: Σίλβια Ρίτσαρντς, Ρούφους Κινγκ

Παίζουν: Τζόαν Μπένετ, Μάικλ Ρέντγκρεϊβ, Αν Ριβίαρ, Μπάρμπαρα Ο’ Νιλ

Η νεαρή Σίλια, μια όμορφη και ευκατάστατη κοπέλα, αποφασίζει να παντρευτεί έναν καλό της φίλο, αναζητώντας τη σιγουριά. Πριν το γάμο της ταξιδεύει στο Μεξικό, όπου γνωρίζει έναν γοητευτικό και μυστηριώδη άντρα, τον ερωτεύεται κεραυνοβόλα και τον παντρεύεται, χωρίς να υποψιάζεται τα σκοτεινά μυστικά του.

Στην αρχή της μεταπολεμικής ψυχαναλυτικής περιόδου του σινεμά, ο Λανγκ γυρίζει ένα φιλμ ανάλογο της χιτσκοκικής «Νύχτας αγωνίας». Ο εντυπωσιασμός, από τις καινόφερτες ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις και θεωρίες, οδηγεί σε αρκετές υπεραπλουστεύσεις. Στο «Μυστικό του 7ου δωματίου» αναλύεται και διερευνάται η σεξουαλικότητα μέσα από σύμβολα, όπως δωμάτια, πόρτες, κλειδιά, ενώ παράλληλα το οιδιπόδειο ξεπροβάλλει συνεχώς. Πιο ενδιαφέρουσα ωστόσο βρίσκω τη σχέση οιδιπόδειο – γυναίκα – καταπίεση – ιδιωτικότητα – σεξουαλική ψυχρότητα. Ακόμα μ’ ενδιαφέρει το πονηρά αμφίσημο τέλος. Ο ήρωας καταλήγει σε μια ακόμα μητέρα ευνουχίστρια του φαλλού ή σε κάτι άλλο.

Βέβαια έμμεσα ο δημιουργός φροντίζει και μας πληροφορεί πως αυτή η γυναίκα (εκτυφλωτική η Τζόαν Μπένετ στα 37 της) είναι μια έξοχη διαχειρίστρια (κάτι ως θηριοδαμαστής) του φαλλού, σαφέστατα όχι μόνο σεξουαλικά χειραφετημένη αλλά ιδιαίτερα και «επιθετικά» απελευθερωμένη, που ποθεί τον κίνδυνο, εμμέσως το θάνατο,  μια εμφανής μετωνυμία του σεξ.

Έξοχα ντεκόρ, με έμφαση στο λευκό, εξαιρετική φωτογραφία και ενδυματολογία, με κάποιους χαρακτήρες, μάλλον διακοσμητικούς, να λειτουργούν ως «παραγεμίσματα».

Ταξινομητικά, ένας συνδυασμός γοτθικού μελοδράματος, ταινίας μυστηρίου και νουάρ.

Περνάς καλά, αλλά πολλές σεναριακές επιλογές σηκώνουν συζήτηση. Κατά τα άλλα, σε αυτή την κομψή ταινία, θα γίνει απόλυτα σαφές πως καταργούνται τελείως οι παλαιομοδίτικες ταξινομητικές απόψεις για το τι σημαίνει φιλμ νουάρ. Ας πούμε εδώ δεν υπάρχει μοιραία γυναίκα αλλά μοιραίος άνδρας, ούτε δολοφονία, ενώ η αφήγηση οφ της βασικής ηρωίδας είναι μεν νουαρίστικο εύρημα, αλλά σε μετάλλαξη. Λοιπόν, ο ιχνηλάτης είναι γυναίκα και όχι άνδρας. Ως γνωστό, παρόμοια ευρήματα υπάρχουν και στην χιτσκοκική «Νύχτα αγωνίας».

banner-article

Δημοφιλή άρθρα

  • Εβδομάδας