Δήμητρα Μητρέντζη “Δεν περνάς κυρά Μαρία”. Ένα παραμύθι πολυεργαλείο ενάντια στην παιδική επιθετικότητα
Στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Βέροιας παρουσιάστηκε σήμερα το βιβλίο της Δήμητρας Μητρέντζη «Δεν περνάς κυρά Μαρία», εκδόσεις iWrite.
Μπροστά σε ένα ικανοποιητικό ακροατήριο μικρών και μεγάλων η ίδια η συγγραφέας, η Δήμητρα Μητρέντζη, η Υακίνθη Σταμπολή, η Πόπη Φιρτινίδου και το ΚΔΑΠ «Σχολείο στο Σύννεφο», έδωσαν με διαφορετικούς τρόπους την προσέγγιση του βιβλίου.
Η Υακίνθη Σταμπολή, έχοντας αφιερώσει το χρόνο και την ενέργειά της σε δράσεις κατά της βίας μέσα από τη θεατρική οπτική, εκδήλωσε απερίφραστα την εντύπωση που της προκάλεσε το βιβλίο, το οποίο χαρακτήρισε πολυεργαλείο στα χέρια γονιών και δασκάλων, γιατί ανοίγει δρόμους κατανόησης της παιδική επιθετικότητας.
Εντοπίζοντας τη διαφορά ανάμεσα στην παιδική επιθετικότητα και στη βία γενικά μέσα από την επανάληψη που χαρακτηρίζει τη δεύτερη, έδωσε το δρόμο στον οποίο πρέπει να κινηθεί κανείς, όταν θέλει να την αντιμετωπίσει. Αυτός είναι ο δρόμος της κοινοποίησης του προβλήματος και των σχέσεων εμπιστοσύνης.
Με τη φράση κλειδί «κανείς δεν είναι για πέταμα» έδωσε τη σημασία του θεατρικού παιχνιδιού που βοηθά στην ομαδικότητα, βάζοντας όρια και οδηγώντας στην συνεργασία – συνδημιουργία.
Η Πόπη Φιρτινίδου, καθηγήτρια πιάνου και συγγραφέας, με τη φράση «ο παιδικός εκφοβισμός μάς σοκάρει και μάς κινητοποιεί», έδωσε τη βαρύτητα που παρουσιάζει το συχνό αυτό φαινόμενο στις σύγχρονες κοινωνίες.
Με πυρήνα της προσέγγισής της την προσφορά των Τεχνών στη ζωή του παιδιού, εφόσον ασχοληθεί με κάποια απ’ αυτές, έδωσε τη σημασία αυτής της ενασχόλησης, που συνδυάζει την ψυχαγωγία με την ανάπτυξη δεξιοτήτων και κοινωνικοποίησης.
Ιδιαίτερα η Μουσική εισάγει το παιδί στον κόσμο της δημιουργικής μοναξιάς, καθώς μελετά, αλλά και της κοινωνικοποίησης, όταν συμμετέχει σε ομαδικές μουσικές εκδηλώσεις. Έτσι, χωρίς βέβαια αυτό να αποτελεί τη μαγική λύση για αντιμετώπιση του φαινομένου του παιδικού εκφοβισμού, συμπεράσματα όπως ότι στα μουσικά ή καλλιτεχνικά σχολεία το φαινόμενο του bullying είναι πολύ περιορισμένο, δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητα.
Η Φιρτινίδου κλείνοντας επεσήμανε τη χρήση της παιδικής γλώσσας στις σελίδες του βιβλίου, ως ένα στοιχείο γοητευτικό για την πρόσληψή του από τα παιδιά, που σίγουρα θα βοηθήσει στο να το αγαπήσουν.
Η συγγραφέας Δήμητρα Μητρέντζη για την οποία η Υακίνθη Σταμπολή είπε διαβάζοντας το βιογραφικό της: «Έγινε δασκάλα µουσικής για να τραγουδάει κάθε µέρα, και µάλιστα ειδικεύτηκε στη µουσική εκπαίδευση στις πολύ µικρές ηλικίες, για να έχει πάντα γύρω της παιδιά. Από τότε γράφει µουσική, τραγούδια και παραµύθια, κάνει µαθήµατα µουσικής αγωγής και διευθύνει χορωδιακές οµάδες παιδιών και ενηλίκων», επιβεβαίωσε το περιεχόμενο του βιογραφικού και ιδιαίτερα τη σχέση της με τα παιδιά με τη βοήθεια του «Σχολείου στο Σύννεφο», πλησιάζοντας το θέμα μέσα από το παιχνίδι και τη μουσική.
Για το βιβλίο της εξήγησε πως οδηγήθηκε στη γραφή του μέσα από την επισήμανση της αύξησης του παιδικού εκφοβισμού και της εισχώρησής του και στον κόσμο των πολύ μικρών παιδιών, προσπαθώντας μέσα από το παραμύθι της να δείξει τη ρευστότητα των ρόλων ανάμεσα στο θύτη, το θύμα και το θεατή, και τη δυνατότητα ανατροπής τους.
Τα παιδιά, που παρακολουθούσαν πολλά κάτω στο πάτωμα της Βιβλιοθήκης, μπήκαν γρήγορα στο πνεύμα του θεατρικού παιχνιδιού, συμμετέχοντας.
Φωτογραφίες: faretra.info