Θεσσαλονίκη, Λαογραφικό & Εθνολογικό Μουσείο: Έκθεση φωτογραφίας Πολυδεύκη Ασωνίτη “Οι καρβουνιάρηδες της Πίνδου”
Το Λαογραφικό & Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας – Θράκης (ΛΕΜΜ-Θ),
έχει τη χαρά να φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφιών του
Πολυδεύκη Ασωνίτη
οι καρβουνιάρηδες της Πίνδου
και σας καλεί στα εγκαίνια
την Τρίτη 25 Ιουνίου 2019
στις 20:30
Διάρκεια έκθεσης: από 25/06 έως 25/08.
Είσοδος ελεύθερη.
Ο κατάλογος της έκθεσης διατίθεται δωρεάν την ημέρα των εγκαινίων
Την εκδήλωση θα συνοδεύσει συναυλία με Μουσικές της Πίνδου
με την Παραδοσιακή κομπανία, Φώτη Καραβιώτη & Γιάννη Λίτσιου
με τραγούδια από τα Γρεβενά, την Κόνιτσα και το Πωγώνι, ηχογραφημένα ζωντανά και “στα σκέτα”.
Ακολουθώντας τα βήματα των παλιών μουσικών της Ηπείρου, ο Φώτης της βλάχικης πολυφωνίας και των Γρεβενών, ο Γιάννης της Δερόπολης και ο Θάνος της καλαρρύτικης μουσικής παράδοσης, κατάφεραν να παντρέψουν τα νεανικά τους μουσικά βιώματα, και να δημιουργήσουν έναν συμπαγή ήχο, φρέσκο αλλά και παλιακό, “κανακαιρίσιο” που λένε (από κανάν καιρό).
Ένα άκουσμα παλιό μα και καινούργιο. Ίδιο και διαφορετικό. Αφουγκραστείτε το…
Καραβιώτης Φώτης, κλαρίνο, τραγούδι
Λίτσιος Γιάννης, τραγούδι
Ρούμπος Θάνος, βιολί, τραγούδι
Παπαδημητρίου Κωνσταντίνος, λαούτο
Παπαδόπουλος Αντώνης, ντέφι
Οι καρβουνιάρηδες της Πίνδου
Οι καρβουνιάρηδες της Πίνδου ξεκινούν τη δουλειά από τον Μάρτιο και την τελειώνουν στα τέλη Δεκεμβρίου. Μένουν μόνιμα σε παραπήγματα στα οποία ζεσταίνονται με ξυλόσομπες. Μαγειρεύουν μόνοι τους σε παλιές μασίνες. Όλα τριγύρω τους είναι κατάμαυρα. Λες και το μαύρο κάρβουνο τους προστατεύει από το κρύο και τη ζέστη. Οι οικογένειές τους ζουν αλλού. Είναι πολύ εργατικοί και φιλότιμοι. Είναι λευκό φως στο μαύρο τοπίο.
Με τις φωτογραφίες μου προσπάθησα να αναδείξω το χαρακτήρα αυτής της εργασίας που βασίζεται σε ένα προκαθορισμένο σχέδιο με συγκεκριμένες ενέργειες. Μεθοδικά και με κυκλικές κινήσεις οι καρβουνιάρηδες θα μαζέψουν το κάρβουνο που δημιουργούνται από την ατελή καύση των ξύλων. Η τεχνογνωσία και η πείρα είναι απαραίτητα στοιχεία για ένα καλό αποτέλεσμα.
Από φωτογραφικής πλευράς με ενδιέφερε η αντίθεση μαύρου-άσπρου που προσδίδει δραματικότητα στη φωτογραφία. Στόχος ήταν επίσης να αναδείξω τον παλμό της δουλειάς τους μέσα από τη χρήση των εργαλείων που χρησιμοποιούν. Υπάρχει ένταση, συγχρονισμός, παλμός και ρυθμός που αντιπαρατίθεται στην αέναη επανάληψη των κινήσεων.
Σκύβοντας όπως και αυτοί στα κάρβουνα, ανεβαίνοντας μαζί τους στα καμίνια, κάνοντας παρέα μαζί τους για πολλές μέρες μέσα στο χειμώνα του 2018, προσπάθησα να αποδώσω όσο μπορούσα πιο ζωντανά την ατμόσφαιρα της εργασίας που επιτελούσαν και την ψυχοσύνθεσή τους.
Πολυδεύκης Ασωνίτης
Ο Πολυδεύκης Ασωνίτης γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1956.
Είναι Διδάκτωρ και Μεταπτυχιακός Eπιστημών της Τέχνης, με αντικείμενο τη σημειολογία της τέχνης.
Σπούδασε ιστορία και αισθητική της φωτογραφίας στον «Φωτογραφικό Κύκλο» του Πλάτωνα Ριβέλλη, τεχνική της φωτογραφίας στο «Εργαστήρι Μελέτης και Εφαρμογής Φωτογραφίας» του Δημήτρη Χλιβερού καθώς και στο Εργαστήρι φωτογραφίας μόδας και αρχιτεκτονικής φωτογραφίας του Γιώργου Πασσά, στην Αθήνα.
Έχει διδάξει ως Καθηγητής φωτογραφίας, στη Σχολή Οπτικών Σπουδών του ΤΕΙ Αθήνας και στο ΙΕΚ Ηπείρου.
Είναι μόνιμος συνεργάτης του περιοδικού ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ.
Έχει εκδώσει δύο φωτογραφικά λευκώματα ενώ πραγματοποίησε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Eίναι ιδρυτικό μέλος των φωτογραφικών ομάδων Ιωαννίνων: «Φωτογραφιστές» και «Φωτόραση».
Σήμερα είναι εισηγητής σε φωτογραφικές ομάδες.