Πολιτισμός

Ν. Μαυροκεφαλίδης: “Κανείς δεν φεύγει χωρίς τα δώρα του θεάτρου”

Μ’ αφορμή το τέλος των παραστάσεων του κατά κοινή ομολογία πετυχημένου θεατρικού έργου “Μηχανορραφήματα, μια περιπέτεια αλλιώς” της Δήμητρας Μητρέντση και Λουκίας Ορφανίδου, που ανέβασε το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, αναδημοσιεύουμε  συνέντευξη του Προέδρου του ΔΗΠΕΘΕ στην κ. Τζωρτζίνα Αθανασίου, που  δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα της Νάουσας “Μακεδονικά Νέα”.

Συνέντευξη στην Δρ.  Τζωρτζίνα Αθανασίου

Το θεατρικό έργο «Μηχανορραφήματα. Μια περιπέτεια αλλιώς» που ανέβασε φέτος η Παιδική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, κέρδισε το δύσκολο κοινό των παιδιών καθηλώνοντάς τα στις θέσεις τους αποσβολωμένα από όσα διαδραματίζονται στη σκηνή. Με αφορμή την έλευση στη Νάουσα του επιτυχημένου έργου των κ. Δήμητρα Μητρέντση και Λουκία Ορφανίδου, τα «Μακεδονικά Νέα» συνομίλησαν με τον Πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ, κ. Νίκο Μαυροκεφαλίδη.

-Πώς προχωρήσατε στην επιλογή του έργου της κας Μητρέντση και της κας Ορφανίδου, για τη παιδική σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ;

Στο ΔΗΠΕΘΕ κατάλογοςΒέροιας είχαμε συζητήσει για την πρόσκληση που θα απευθύναμε και που θα αφορούσε στην παιδική σκηνή. Είχε εξ αρχής τεθεί ως προυπόθεση το έργο που θα ανέβαινε, να πληροί συγκεκριμένες παραμέτρους: ενδιαφέρον σενάριο, να έχει παιδαγωγική, διδακτική και ψυχαγωγική διάσταση, και ασφαλώς να ανταποκρίνεται στον ψυχοσυναισθηματικό κόσμο παιδιών ηλικίας από το Νηπιαγωγείο ως την έκτη τάξη του Δημοτικού, διότι γνωρίζουμε ότι ερχόμαστε επικουρικά ως θεσμός πολιτισμού να συμπληρώσουμε την τυπική εκπαίδευση. Υπάρχουν σχολεία στα οποία υπηρετούν θεατρολόγοι, επομένως είναι χρήσιμο για τα παιδιά να βλέπουν επί σκηνής ό,τι ακούν στη σχολική αίθουσα. Στην πρόσκλησή μας πολύ γρήγορα ανταποκρίθηκαν τέσσερεις παραγωγοί.

Σαν δεύτερο βήμα, ήταν πλέον επιτακτικό για εμάς να προχωρήσουμε σε αξιολόγηση των υποβληθεισών προτάσεων ενώπιον της Διοίκησης. Έτσι, σε διαφορετικό χρόνο ο καθένας, οι παραγωγοί των έργων είχαν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν τη δουλειά που κατέθεσαν μα και να απαντήσουν σε διευκρινιστικές ερωτήσεις ενώπιον όλων. Με σεβασμό στις προυποθέσεις που είχαν τεθεί, αξιολογήσαμε πως αυτό που ήταν πιο κατάλληλο θεατρικό έργο, ήταν τα «Μηχανορραφήματα, μια περιπέτεια αλλιώς» της κας Μητρέντση και της κας Ορφανίδου.

Προσωπικά, είδα ότι δεν πρότειναν μόνο ένα έργο, μα μια ολοκληρωμένη πρόταση που περιλάμβανε εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τα παιδιά, για πριν την παράσταση, κατά τη διάρκεια της παράστασης και για μετά την παράσταση. Τα παιδιά δεν μπορεί να προσέρχονται στο θέατρο ούτε αποσπασματικά, ούτε τυχαία. Χρειάζεται να προηγηθεί δουλειά πάνω στο σενάριο, ενημέρωση για το έργο, επεξήγηση όλων των παραμέτρων με τις οποίες θα έρθουν αντιμέτωπα.

Σε αυτό το σημείο, πρέπει να υπογραμμιστεί ο σημαντικός ρόλος των εκπαιδευτικών οι οποίοι προσέρχονται στα γραφεία μας πριν την επίσκεψη της τάξης τους για να παραλάβουν αυτό που εμείς ονομάζουμε «Κουτί δραστηριοτήτων». Το κουτί αυτό περιέχει όλα όσα χρειάζεται ο εκπαιδευτικός για να σχεδιάσει παιδαγωγικά τη μετάβαση των παιδιών στο θέατρο και την επιστροφή τους στην τάξη.

β4

-Τι σας συγκίνησε όταν πλέον είδατε το έργο στη σκηνή ως παράσταση;

Μπαίνω τακτικά στο θέατρο κατά τη διάρκεια της παράστασης. Ξέρω ότι η σκηνή με την πλατεία έχει διάδραση. Μια μέθεξη. Προσπαθώ να γίνω κοινωνός της μέθεξης των παιδιών. Να πάρω από τη χαρά τους. Δεν μπαίνω στην αίθουσα για να δω αν παίζουν καλά το ρόλο τους, αν η ορχήστρα αποδίδει σωστά… Γι αυτό και δεν παρακολουθώ μόνο την πρεμιέρα αλλά και αποσπασματικά κατά τη διάρκεια των παραστάσεων.

Επίσης, συνομιλώ στο φουαγιέ με τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Κάποια, έτσι, δειγματοληπτικά τα ρωτώ για να μάθω τις εντυπώσεις τους, όμως όλα προσπαθώ να τα αφουγκράζομαι την ώρα που αποχωρούν.

Συγχαίρω όλους τους παράγοντες της παράστασης. Βλέπω τη συγκίνηση των ηθοποιών όταν ορμούν τα παιδιά στη σκηνή, γιατί τα παιδιά έτσι εκδηλώνουν τη χαρά τους: ορμώντας. Θέλουν να αγγίξουν τους ηθοποιούς και να τους ρωτήσουν τα πάντα.

 

– Ποια σκηνή του έργου σας άγγιξε;

Η φωνή της Στέλλας, κυρίως. Όμως δεν μπορώ να μη σταθώ στη δυσκολία να ξεχωρίσω αυτό το «κάτι». Οι ηθοποιοί είναι εξαιρετικοί. Ο λόγος αγγίζει την αντιληπτικότητα των παιδιών. Το έργο παιδαγωγικά εδράζεται σε σωστές βάσεις. Η αγάπη άλλωστε δεν είναι το ζητούμενο στις κοινωνικές συναναστροφές, όταν περνάμε από το άτομο στην ομάδα; Το έργο είναι πολυεπίπεδο. Δεν έχουν όλες οι ηλικίες την ίδια αντιληπτική ικανότητα. Κανείς όμως δεν φεύγει χωρίς τα δώρα του θεάτρου. Την Τέχνη τη διαισθανόμαστε πριν την καταλάβουμε.

Ο κ. Μαυροκεφαλίδης, ανήκει στην σπάνια κατηγορία των ανθρώπων που καθώς συνομιλείς μαζί τους ξετυλίγεται ομαλά η πολύπλευρη Παιδεία τους μέσα από ένα εξαίρετο επίπεδο γλώσσας, διαύγεια ιδεών και φιλόξενης υποδοχής. Ευελπιστούμε σε μια επόμενη συνεργασία.

Δρ. Τζωρτζίνα Αθανασίου