Ο φωτεινός κόσμος των χρωμάτων και της άδολης παιδικότητας από τον χρωστήρα του παπα-Σκλήρη. Εγκαίνια στο Εκκοκκιστήριο Ιδεών

Δήμητρα Σμυρνή

Εγκαίνια απόψε στο Εκκοκκιστήριο Ιδεών της Βέροιας μιας έκθεσης που υπερβαίνει τα εσκαμμένα, καθώς η ζωγραφική του καλλιτέχνη ανοίγει νέους δρόμους στην Αγιογραφία.

Ο παπα-Σκλήρης, γιατρός και ιερέας, με την έκθεσή του «Φτωχαδάκι του πνεύματος» ξαφνιάζει, καθώς τα ολοφώτεινα χρώματά του χτίζουν έναν χαρούμενο κόσμο, όπου υμνείται η ίδια η ζωή και η σημαντικότερη έκφρασή της, η αγάπη.

Τα έργα του αποδίδουν με μια καθαρά δική του ματιά έναν κόσμο καινούριο, όπου ο Άγιος Θεόδωρος μπορεί να στέκεται πάνοπλος πλάι στη Σαπφώ και ένας παραολυμπιονίκης πλάι σ’ ένα θαλασσινό κοχύλι…

Πριν το κοινό ξεναγηθεί στην έκθεση από την κ. Φλώρα Καραγιάννη, Δρ. Αρχαιολόγο-Βυζαντινολόγο και Έφορο του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών, για τον καλλιτέχνη και τη δουλειά του μίλησαν ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Χρυσόστομος Σταμούλης και ο Γιάννης Ναζλίδης.

Μετά τον χαιρετισμό του Μητροπολίτη Βέροιας που διαβάστηκε, με τον οποίο δόθηκε η ουσία της τέχνης του δημιουργού, συνάντηση της ταπεινότητας με την ομορφιά, το λόγο πήρε ο Χρυσόστομος Σταμούλης.

Με λόγο ιδιαίτερο, που άγγιζε την οπτική του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τη βαθύτερη έννοια της εκκλησίας πολυπρισματικά, ο Χρυσόστομος Σταμούλης μίλησε για το καινούριο που φέρνει αυτή η τέχνη, καθώς αγγίζει την ομορφιά ως σφραγίδα της αλήθειας, αποδεσμεύοντας τους θεατές της από μια στείρα προγονοπληξία, αποτελώντας συνάμα κατάφαση της ζωής και της ανθρωπινότητας.

«Ο παπα-Σκλήρης τολμά τα ατόλμητα, φέρνοντας το πολιτισμό της Άνοιξης. Στέκεται απέναντι σε κάθε εμμονή, απέναντι στο ‘δήθεν’, οδηγώντας με τα χρώματά του στην ομορφιά της ζωής […] Ο τολμηρός επεκτείνει την παράδοση, δεν την γκρεμίζει» κατέληξε.

Ο Γιάννης Ναζλίδης, με τον δικό του πάντα ποιητικό τρόπο πρόσθεσε: « Ο παπα-Σκλήρης αφήνει την πίστη να ζωγραφίζει πετούμενα του ουρανού, επιστολές αγάπης, κεντά ένα δίχτυ προστασίας για όλους μας, προσεύχεται με χρώματα, προτιμώντας από τη μοναξιά του κόσμου τη φιλία του Θεού…»

Ο ίδιος ο παπα-Σκλήρης είπε: «Κινούμαστε σ’ έναν κόσμο, όπου μας δόθηκαν δώρα ζωής. Η ζωγραφική είναι ένα μυστήριο, μια περιπέτεια που μας οδηγεί στην αγάπη του Θεού.

Ας κρατήσουμε τα θαμπωμένα μάτια του παιδιού. Η ζωγραφική είναι μια ευλογία, για να μάθουμε να αγαπάμε…»

Στη συνέχεια το κοινό οδηγήθηκε στο χώρο της έκθεσης, όπου η Φλώρα Καραγιάννη έδωσε με ευστοχία και καθοριστικές διαφάνειες την πορεία της Αγιογραφίας από την Παλαιοχριστιανική Περίοδο και την Παλαιολόγεια μέχρι και τη σημαντική παρουσία του Φώτη Κόντογλου, φτάνοντας στην τομή που κάνει με το έργο του ο παπα-Σκλήρης.

«Ο καλλιτέχνης φέρνει με τη ζωγραφική του κάτι διαφορετικό στον κόσμο της Αγιογραφίας, συγκεράζοντας τη βυζαντινή παράδοση με την παράδοση της Δύσης.

Η τέχνη του, γεμάτη φως και χρώματα, μας περνάει σε μια άλλη εποχή. Ίσως τώρα να σοκάρει αυτό το πέρασμα, χρειάζεται όμως μια χρονική απόσταση, για να γίνει κατανοητή η εξέλιξη στην τέχνη. Και σίγουρα ο παπα-Σκλήρης σηματοδοτεί αυτήν τη νέα εποχή» ολοκλήρωσε η κ. Καραγιάννη.

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με τον Αλέξανδρο Ιωσηφίδη στο πιάνο.

Η έκθεση οργανώθηκε από το Εκκοκκιστήριο Ιδεών με συνδιοργανωτές την Ιερά Μητρόπολη Βεροίας Ναούσης & Καμπανίας και τον Δήμο Βέροιας. Θα είναι ανοιχτή μέχρι και 22 Ιουνίου.

Φωτογραφίες: faretra.info

Συντάκτης

0 Comments

Δεν υπάρχουν σχόλια!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply

Ειδήσεις με Διάρκεια