Παρενθέσεις

Αρθρογράφοι

Μίκης Θεοδωράκης, ο ενενηντάχρονος έφηβος

Δήμητρα Σμυρνή. Και δεν ήταν μόνο τότε. Από μικρό παιδί, στην Κατοχή, στην Αντίσταση, στον Εμφύλιο, στις εξορίες, στη Δικτατορία του ’67, ο Θεοδωράκης αναμετριόταν μαζί του νιώθοντας ίσος με το Χάρο, κάπως σαν...

Παρενθέσεις

Ο Νίκος Χουλιαράς και το ηπειρώτικο τραγούδι

Δήμητρα Συρνή. Με τη δωρική φωνή του, συνήθως μόνο με μια κιθάρα κι ένα κλαρίνο, τραγούδησε τραγούδια που η παιδική του μνήμη ξανάφερνε στο φως και τα έκανε κτήμα μιας ολόκληρης γενιάς. “Χαλασιά μου”,

Παρενθέσεις

Οι λαϊκοί άντρες στο έργο του Τσαρούχη

Δήμητρα Σμυρνή. Ο Γιάννης Τσαρούχης, με τη φράση του “…εξαθλιωμένοι και περιφρονημένοι οι άνθρωποι του λαού είχαν μια αριστοκρατικότητα, που δεν μπορούσες να τη συναντήσεις στο χυδαίο αστικό κόσμο, αλ’ ούτε σε αυτούς που

Περισσότερο διαβασμένα

Το μεγάλο "ναι" ή το μεγάλο "όχι" και ο διαχρονικός Καβάφης

Δήμητρα Σμυρνή

"Che fece …il gran rifiuto"

Σε μερικούς ανθρώπους έρχεται μια μέρα
που πρέπει το μεγάλο Ναι ή το μεγάλο το Οχι
να πούνε.

Παρενθέσεις

Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα "Η παράγκα και το σαράι" - Σύμβολα και παραλληλισμοί

Ο αιώνιος Έλληνας και οι δυνατοί

Δήμητρα Σμυρνή

Στις μέρες, με την αγωνία των επικείμενων εξελίξεων, συχνά έρχεται στο νου ο Καραγκιόζης, αιώνιο σύμβολο του Έλληνα, που με την παράγκα του βρίσκεται πάντα από τη βαριά σκιά του σαραγιού...

Παρενθέσεις

Ο ανατρεπτικός Γιάννης Γαΐτης και τα αρχαιοελληνικά σύμβολα - "Οδυσσέας και Σειρήνες"

Δήμητρα Σμυρνή. Ο ανατρεπτικός Γαΐτης (1923-1984), ο ζωγράφος που θεωρήθηκε, όταν ξεκίνησε, πως "το παίζει τρελός", αφού διέσχισε έναν μακρύ δρόμο...

Παρενθέσεις

Κ. Αδαλόγλου "ελληνική επαρχία, 1983" - Στην ομίχλη της μοναξιάς

Δήμητρα Σμυρνή
Αν και η επαρχία άλλαξε από το '83, που γράφεται το ποίημα της Κούλας Αδαλόγλου, πάντα υπάρχουν Μαργαρίτες, βυθισμένες στην ομίχλη της μοναξιάς και του ανεκπλήρωτου ονείρου. Στερημένες...

Παρενθέσεις

Ο ερωτικός Χικμέτ

Η πιο όμορφη θάλασσα είναι αυτή
που δεν την αρμενίσαμε ακόμα
Το πιο όμορφο παιδί δε μεγάλωσε ακόμα

Παρενθέσεις

Βάλιας Σεμερτζίδης "Πυρρίχιος"- Ρίζες και μνήμες με ένταση και πάθος

Ρίζες και μνήμες, με ένταση και πάθος
Τον αρχαιότερο ελληνικό πολεμικό χορό, τον πυρρίχιο, που διασώθηκε από τους Πόντιους και χορεύεται με ένταση και πάθος, σηματοδοτώντας τη συνέχεια της ελληνικής φυλής, καταγράφει ο Βάλιας Σεμερτζίδης στο έργο του «Πυρρίχιος».