"Από στήθους". Το γυναικείο σώμα μέσα από την Ιατρική και την Τέχνη - Μια εντυπωσιακή ημερίδα της ΕΦΑ Ημαθίας

Δήμητρα Σμυρνή

Πραγματικά εντυπωσιακή η προσέγγιση του γυναικείου σώματος  μέσα από το πρίσμα της Ιατρικής και της Τέχνης, όπως δόθηκε χθες από την ημερίδα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, στο Νέο Μουσείο των Αιγών.

Συμμετέχοντας στον αγώνα κατά του καρκίνου του μαστού, η ΕΦΑ, με την υποστήριξη του Συλλόγου των Φίλων του Μουσείου των Αιγών, διοργάνωσε μια πρωτότυπη ημερίδα που ισορρόπησε τη θετική σκέψη της Επιστήμης με την ποιητική διάσταση της Τέχνης, υμνώντας από τη μια τη γυναικεία ομορφιά με πυρήνα έλξης το γυναικείο στήθος, κι από την άλλη δίνοντας τις απαραίτητες επιστημονικές πληροφορίες, ώστε να εξακολουθήσει το στήθος υγιές να αποτελεί πηγή ζωής και ομορφιάς.

Ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου των Φίλων του Μουσείου των Αιγών, Γιώργος Λιόλιος, συντονιστής της ημερίδας, έδωσε τον χαρακτήρα της εκδήλωσης, βασισμένο σε τέσσερις πόλους, την Ιατρική, την Ιστορία, την Αρχαιολογία και την Ποίηση, εκδήλωση αφιερωμένη στη γυναίκα, «το εξοχότερο πλάσμα της φύσης, τη γυναίκα μάνα, σύντροφο, σύζυγο, ερωμένη», όπως είπε.

Η πρώτη εισηγήτρια, η Βασιλική Καραδήμου, της οποίας έμπνευση ήταν η εκδήλωση, ακτινοδιαγνώστρια του Κέντρου Υγείας Βέροιας, γνωστή για τον αγώνα που κάνει με τους συναδέλφους της ενάντια στον καρκίνο του μαστού εδώ και χρόνια, έδωσε τον πυρήνα της προσέγγισής της με τη φράση «το στήθος ζωοδότης και καταστροφέας».

Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή σε βάθος χρόνου από την Αρχαία Αίγυπτο, με μια ενδιαφέρουσα πορεία μέχρι σήμερα, με σημαντικούς σταθμούς στον Ιπποκράτη και τον Vesalius, μέσα από ένα προσεγμένο φωτογραφικό υλικό, πέρασε στην ανακάλυψη της μαστογραφίας, τονίζοντας το κέρδος της πρόληψης και καταλήγοντας με τη φράση «η γυναίκα πρέπει ν’ αγαπήσει το στήθος της και τον εαυτό της, αλλά και η Πολιτεία να συμβάλει με το δικό της τρόπο».

Ο αρχαιολόγος Γιάννης Γραικός, γνωστός σε όλους από τις εύστοχες ξεναγήσεις του, έδωσε «το γυναικείο στήθος στην Αρχαιότητα», αντιδιαστέλλοντας την εικόνα του έντονου ερωτισμού που αποπνέει σήμερα το γυναικείο στήθος, όπως προβάλλεται κατά κόρον, με την εικόνα του στην Αρχαιότητα.

Ξεκινώντας από τον Όμηρο και  τονίζοντας τη δύναμή του, όταν αποκαλύπτεται ως μια μορφή ικεσίας, έδωσε τη βασανιστική ερωτική του δύναμη στην ποίηση της Σαπφώς.

Σε μια πορεία αναφοράς στοιχείων από τον Ηρόδοτο και τον Αριστοτέλη μέχρι τα Ελληνιστικά Χρόνια και το «Άσμα Ασμάτων» του Σολομώντα, κατέληξε σε ανάγνωση της έξοχης μετάφρασης του «Άσματος» από τον Γιώργο Σεφέρη, όπου ο ύμνος της γυναικείας ομορφιάς, με κέντρο το στήθος, φτάνει στο απόγειό της.

Η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Αγγελική Κοτταρίδη, με προβολή εξαιρετικά επιλεγμένων διαφανειών, έδωσε τη δική της προσέγγιση με λόγο ρέοντα και ιδιαίτερα ευθύβολο.

Ξεκινώντας από την περιοχή του Ευφράτη έδωσε τη γυναίκα- θεά, σύμβολο του ερωτισμού, και στη συνέχεια τη γυμνόστηθη θεά των φιδιών της Μινωικής Κρήτης, αντιδιαστέλλοντας αυτήν την αντιμετώπιση του γυναικείου σώματος με την μετέπειτα αρχαιοελληνική άποψη, που το παρουσιάζει ντυμένο και όχι γυμνό, καθώς η γυναίκα υπόκειται στην πατριαρχική αντίληψη της εποχής, γυναικείο σώμα δαμασμένο δια της νόμιμης συνουσίας.

Γυμνό το γυναικείο σώμα εμφανίζεται στα Ελληνιστικά Χρόνια, από δαμασμένο μετατρέπεται σε θριαμβεύον, και φυσικά στην πορεία του προς την Αναγέννηση μεταμορφώνεται σε σύμβολο άπειρου κάλλους και ελευθερίας. «Γιατί», όπως κατέληξε η Αγγελική Κοτταρίδη, «ο έρωτας είναι ελευθερία, είναι το ευγενέστερο δείγμα του ελληνικού πολιτισμού».

Στη συνέχεια ο ογκολόγος Θωμάς Μπουκοβίνας μίλησε για την ανάγκη της εισαγωγής των ανθρωπιστικών σπουδών στην Ιατρική. Ο καλός γιατρός θα πρέπει να διακατέχεται από επαγγελματισμό αλλά και ανθρωπιά και να προχωρά μαζί με τον ασθενή στον δύσκολο δρόμο της ογκολογικής θεραπείας.

Ολοκληρώνοντας ο Γιώργος Λιόλιος τον κύκλο των εισηγήσεων, έδωσε τη δική του οπτική του θέματος μέσα από την Ποίηση. Εντυπωσίασε με την προσέγγισή του γυναικείου στήθους και της γοητείας που ασκεί, μέσα από χαρακτηριστικά ποιήματα.

Η  διεθνούς φήμης βεροιώτισσα σοπράνο, Σόνια Θεοδωρίδου, προσκεκλημένη για δεύτερη φορά μέσα στο Φθινόπωρο από την Εφορεία Αρχαιοτήτων, έκλεισε την ημερίδα τραγουδώντας τραγούδια του έρωτα με τον γνωστό της ξεχωριστό τρόπο.

Με τον Μάρκο Κώτσια στο πιάνο, η Σόνια τραγούδησε κομμάτια μιας διαδρομής από το μπαρόκ μέχρι σήμερα, με σταθμούς Χατζιδάκι και Θεοδωράκη. Τη Σόνια, που είναι ιδιαίτερα αγαπητή στη Βέροια, τη συνόδεψε το κοινό, σιγοτραγουδώντας μαζί της.

Φωτογραφίες: faretra.info

Συντάκτης

0 Comments

Δεν υπάρχουν σχόλια!

You can be first to comment this post!

Ειδήσεις με Διάρκεια